Friday, June 22, 2012

A Dedication....

Hari ni genap 3 tahun saya menulis blog. Sempena mengingati tarikh manis ini, saya rakamkan kenangan orang lama. Apa yang disampaikan adalah buat kenang2an semua generasi. Samada mak, bapa, atuk dan nenek kalian  pernah menyusuri ruang ini.Terima kasih pada penghantar E mail yang sudi berkongsi nostalgia.
Good and fond memories.
How I wish we can rewind the clock.
Dedicated To All those Born in 1940's, 50's , 60's 

Without any maids, our mothers cooked, cleaned and took care of the whole family. They still had time to chat with neighbours.

Everyone had candy floss, fizzy drinks and shaved ice with syrups. Diabetes were rare and  aspirin/panadol cured all illness. 

We rode adult's bicycle to school, the richer ones had their own mini-bikes.
  Ironically, we all had problems with our brakes, and after running into the bushes a few times, we learned how to solve the problem.
Prefects were a fearful lot ...more fearful than the teachers. Detention class was like going to prison for a day. We had "public canning" in schools.  
Motorbikes were rode without helmets.
 It was rare to ride a private taxi.  Taking a bus was luxury - we either cycled or walked everywhere.

We drank water from the tap and NOT from bottles.

We spend hours in fields under the sun, playing football or flying kites, without worrying about UV ray. It did not affect us.

We roamed free catching spiders and did not worry of Aedes mosquitoes.
 We kept our spiders in match boxes and ready for a fight anytime.  

With mere 5 pebbles, girls played endless games and with a tennis ball, boys ran like crazy for hours.

When it rained, we swam the drains & canals to catch "ikan keli", none of us were dissolved in rain.

We shared one bottle of soft drink with friends, NO ONE actually worried about catching anything.

We ate salty, sweet & oily foods, bread had real butter and sometimes condense milk. We enjoyed very sweet coffee, tea, and "ice kacang" but we were not obese because....... 

We left home in the morning and played all day till hunger drove us back home. When needed, our parents knew how to find us. NO ONE actually watched over us and WE ALWAYS WERE SAFE. 
  We rode bikes or walked over to a friend's house and just yelled for them! 

We did not have Playstations, X-boxes, Nintendo's, multiple channels on cable TV, DVD movies, no surround sound, no phones, no personal computers, no Internet.
WE HAD FRIENDS and we went outside and found them! Our TV was black and white.

We fell out of trees, got cut, broke bones and teeth and we still continued the stunts.

We did not have birthdays parties till we were 21, that is when we started to take noticed of girls.

We have not heard of the word "Bumiputra". We only knew our friends by names. Their parents were Pak Cik and Mak Cik or Uncle and Aunty.
In badminton, we did not change the shuttle as long as it was in flight. Regardless of how many feathers were left in the shuttle, our game continued... but still Wong Peng Soon and Punch Gunalan made us proud in Badminton.  Match-boxes were always "chilly" or "king kong" own a box of matches from a hotel was something great.
Regardless of whether we could afford one, we always knew Maths tuition was $10.00 a month.
All parties were held in the Town hall.
We felt please to see a policeman and we were always edger to tell police everything we saw.  
Morris Minor and Volkswagen beetle were on our roads...driven alongside Kingswood , Vauxhall, Opel and Chyrsler. Executives of companies drove Peugeot 504. Japanese cars were considered "inferior". There were no traffic lights only roundabouts.  
The whole kampung came together during kenduris and all took turns to "kacau dodol". Chinese, Indians and Malays were all part of kenduris and all of us spoke Malay.  
Our favourite local performer was Rose Chan and the Bettles were the most popular band.  John Wayne's westerns on Sunday Cheap Matinees were 25 cent per show. 
Malay weddings had joget sessions in the night, it was the only time to ask the Malay lady for a dance.
Ketupat were NEVER plastic wrapped.
Football was played barefooted in torn-filled "padangs", rain or shine... but still Santokh Singh, Soh Chin Ann and Mokhtar Dahari made us proud, we actually beat South Korea in football.
JPJ testers instill fear and were highly respected ...

Susu lembu was delivered to our house by our big, friendly and strong "Bayi" on his bicycle. All "jagas" were "Bayi" and no place got robbed.
"Laksa" and "Putu Mayam" man came peddling. "Kacang Puteh" man walked balancing on his head top, 6 compartments of different type of murukus.
We played "gasing", made our own kites & had kite fighting with glass glued threads and made wooden guns & used seeds from plants for bullets.
Kang Kong was free…easily harvested by riverside. "Kembong" was 30 cents a "kati" and nobody wanted "ikan pari". 
When the Circus came to town, everybody went to see it. It was the best LIVE show I ever saw.
Usually we did not have to BUY fruits; they were self planted or given by neighbours or friends.
The idea of parents bailing us out if we broke the law was unheard of. Our parents actually sided with the law ! Nobody knew about child psychology !
Yet this generation has produced some of the best risk-takers, problem solvers and inventors ever!

The past 40 years have been an explosion of innovation and new ideas.

We had freedom, failure, success and responsibility, and we learned ......HOW TO DEAL WITH IT ALL!

And YOU are one of them!


You might want to share this with others who have had the luck to grow up as kid before the government 'regulated' our lives for good !!

And while you are at it, forward it to your kids so they will know how brave their parents were.

P/S: -The big font used is because of Long-sightedness or hyperopia at our age.

Wednesday, June 13, 2012

A Wednesday

Malam Rabu semalam ada cerita hindi A Wednesday. Biasala citer hindustan, nampak cam biasa2 je tup2 rasa macam terkena kepala ahmad nisfu. Orang tv ni paham2 je lah. Mereka terpaksa taat pada kehendak pemerintah sebab menjaga periok nasi.

Dalam diam, hati mereka pun mana boleh tahan...nak jugak deme mesejkan kita melalui slot2 yang dapat menghentam kerajaan. Larat ke tok rais nak control. TV satu bolehlah dicengkam jumud, dimandulkan saluran dan kakitangan.

Antara ending story mory ditulis,

'The film ends on an idealistic note, with Rathod admitting that he knew the common man was disturbed because of the insecure environment and the incompetence of the governing authorities, but he never imagined a common man would go to such lengths to achieve this end'

Mesej tu untuk seluruh rakyat Malaysia, khususnya untuk kaum wanita cerdik pandailah sangat supaya bersatu teguh,jangan jadi lembu dicucuk hidung. Itu baru sorang lelaki tunjuk berani dalam A Wednesaday. Macamana kalau seluruh wanita rakyat Malaysia jadi berani, sudah buka mata, buka pintu hati. Jangan merelakan tindak tanduk rosmah n the gang. Di laknat malaikat bila isteri tak heran kat suami.

Berbalik pada catatan hamba kali ini adalah untuk berpesan2 dalam kebenaran.Pesan Imam Al Ghazali, Hari Rabu banyakkan istighfar. Tak kiralah hari apa pun nak meminta ampun tapi lebihkan pada hari Rabu yang membawa makna. Banyakkan selawat menyejukkan qalbu. Apapun kepincangan berlaku dalam rumahtangga khususnya, mengakulah sajalah, kita yang jadi ibu inilah pemusnahnya.

Menuding jari pada si bapa takkan ke mana. Tiga jari merujuk pada sang isteri. Sampai kiamat pun tidak jumpa iawapan siapa salah dan siapa benar seperti mana kita berteka teki yang mana wujud dulu antara telur dan ayam.

Bagi makhluk yang bernama manusia memang sah Adam yang wujud dulu tapi angkara nafsu Hawa, Adam di nyahkan dari syurga lalu di campakkan ke bumi. Sengsaranya Adam dengan membawa dosa ditambah dengan rindunya mencari Hawa sedang Hawa setia menunggu Adam di tanah suci.

Berbalik kita pada rumah yang hilang seri, kureng mesra kasih, angkara ibu yang pentingkan diri, Masyarakat berpecah belah angkara ramai wanita berebut2 nak tunjuk  bestari. Negara punah ranah, runtuh akhlak, rendah nilai2 moral, maksiat menjadi2,semuanya  angkara tok mah, mak mah dan yang sama waktu dengannya bila ramai dikalangan pemimpin2 wanitanya mewarisi sikap mazmumah.

Daripada batin anak2 terseksa, nasib rakyat jelata merana, lebih baik kita mengaku saja, wanita punca segala kejatuhan. Sesungguhnya kewujudan wanita membahayakan. Kalau pun tak jadi bodoh macam lembu yang dimewahkan dalam kondo, akan jadi seperti Rosmah yang menggila2 hawa nafsu.

Jadikan iktibar pada kejadian persekitaran. Ikat hawa dengan ilmu dalam Islam. Ikat hawa dengan iman dan ehsan. Ikat hati dengan ingat mati.Ikat mata dengan deraian airmata kerana takutkan Pencipta lalu terikat diri dengan kecintaan paling tinggi.

Tidak dinafikan keupayaan wanita tapi adalah lebih baik banyakkan diam, ringankan tulang, ceriakan suasana dengan senyuman. Otot paling kuat dalam tubuh adalah lidah. Kembalikan kebangkitan anak2 dengan kekuatan lidah yang Allah beri pada wanita bernama ibu.

Bilamana ramai anak2 lelaki hebat lahir setiap hari, mana munkin wanita seperti Rosmah wujud semula. Andai pupus lelaki, alamatnya banyak mak yang naik lemak,naik minyak dan harga barang pun naik melambung tinggi.

Kasih sayang terhakis kerana sudah hilang SenTuhan.

Tuesday, June 12, 2012

Aku menulis kerana cinta

Menziarahi jenazah semalam memberi impak sungguh bermakna. Dalam hidup, jangan banyak makan, jangan banyak cakap. Khususnya pada kaum wanita, jangan mendahului suami, jangan tunjuk pandai, jangan banyak bersolek.

Tidak dinafikan dunia sekarang wanita banyak kuasa. Sudah termaktub didalam hadis wanita di ibaratkan tulang rusuk lelaki. Nak tak nak kehadiran lelaki cukup berharga.  Tatkala kematian, para lelakilah yang dipertanggungjawabkan mengusung jenazah ke tanah perkuburan.

Sabda Rasulullah SAW: “Sekiranya aku ini orang yang menyuruh mana-mana orang supaya sujud kepada orang lain tentu  sekali aku akan menyuruh isteri sujud kepada suaminya” – HR Abu Daud dan al-Hakim.

Usah di pertikaikan lagi peninggalan hadis dari Nabi yang dicintai. Soal lelaki bersalah atau pun tidak bukan kerja wanita untuk menghitung. Apa yang pasti segala kebaikan isteri, suami turut menerimanya manakala segala kejahatan suami,dia sendiri yang bertanggungjawab ke atas dirinya.

Kematian semalam, mendorong hamba untuk menulis jadikan sejarah. Ingatkan drama tanah kubur tak munkin berlaku, sekadar mengingati. Namun kematian semalam mengejutkan hatta mengesahkan bila Allah nak kita tahu Dia nampakkan apa yang Dia mahu kita tahu.

Jangan banyak berkata yang sia2. jangan suka perintah memerintah, Jangan banyak makan yang bukan2. 

Jangan disimpan si mati lama2.Jangan mengaibkan si mati maupun keluarga simati. Bila sudah berselimut putih, simati peduli apa. Melengahkan pengebumian seolah petunjuk pada perilaku simati dulu dan semalam. Apakah simati belum bersedia untuk kesana??

Kita serahkan jawapan pada Yang Maha Berkuasa, Maha Pengampun lagi Maha Mengetahui. Apa yang penting jangan kita lewatkan, jangan di aibkan simati dengan kejahilan.

Menziarahi jenazah semalam, sayunya hati tiada alunan bacaan Al Quran. Teringat seketika diwaktu kematian ibu mertua., aku yang tak henti membaca dari malam sampai ke pagi. Tiba saatnya dimarahi oleh tukang mandi mayat.

Astagfirullah hal Azim...ampunkan hamba yang jahil ini. Segalanya terjawab apabila hamba menghadiri kursus mandi jenazah. Bacaan Al Quran hendaklah diberhentikan tatkala memandikan jenazah.

Menghadiri  jenazah semalam tiada bacaan Yasin. Menghadiri jenazah di kuala lumpur suatu ketika dulu hanya di pasangkan kaset mengaji. Persekitaran suasana menghadiri jenazah mengajar kita betapa segala kejadian dan segala kesilapan terletak pada ibu rumah itu sendiri.

Al fatihah pada yang sudah pergi meninggalkan kita buat selama2nya. Bagi kita yang masih ada sisa2 kehidupan, jangan ditinggalkan kita walau sekelip mata pun jua wahai Allah yang Maha Lembut dan perbaikilah urusan kami wahai Allah yang Maha Suci.