Monday, June 22, 2009

Mari Mengaji

Mari mengaji mengenal diri. Mari mengkaji siapa kita. Kenapa kita dijadikan, untuk apa dan kemana kita akhirnya. Bila kita kenal siapa kita, tidak susah bagi kita untuk mengenali orang lain. Menyelami hati dan perasaan mereka lalu terbitlah rasa cinta sesama insan. Komponen utama dalam fitrah manusia adalah CINTA.. Cinta buat kita hidup dan bergerak. Bersama Cinta kita sanggup mengorbankan diri sendiri demi kebahagiaan orang lain. Hidup damai tanpa rasa sunyi bila cinta sudah bertakhta. Kita bahagia dimana saja.

Dua unsur diciptakan kita wahai manusia, unsur lahiriah dan ruhaniah. Lahiriah kita adalah jasad tanah,darah,daging,roma,kulit,tulang,jantung,pedu,limpa dan sebagainya. Unsur ruhaniah adalah persoalan ruh yang berasal dari Allah S.W.T.

Apa yang nak di kenali adalah hati, akal, nafsu dan perasaan kita. Hati ibarat raja, anggota lain adalah pengikut dan rakyat jelata. Baik hati kita baiklah kesemuanya. Ukurlah kebaikan hati dengan iman, ilmu dan amal. Kenalilah akal kita..Hati tempat letaknya iman dan akal tempat letaknya ilmu.

Kita kena kenal perasaan kita yakni nafsu. Di ibaratkan nafsu seumpama kuda liar., Kuda liar biasanya ganas. Bila sering dilatih kuda juga boleh dijinakkan, tak boleh di biarkan berlari sendirian tanpa di pandu.. Jika di abaikan dia akan kembali liar. Begitulah juga kita manusia. Sejauh mana kita dapat mengawal nafsu bergantung pada sejauh mana kita kenal diri sendiri.

Awal ugama mengenal Allah. Bila kita mula belajar mengenali siapa kita. Kita  mula mengenal  siapa Pencipta. DIA adalah Allah yang Esa. Timbul rasa takutkan DIA yang Maha Kaya.  Maha Pengasih, Maha Penyayang. Dalam ketakutan,  bangkit rasa berani, tidak takut dan tidak gentar, DIA sentiasa bersama kita selalu. Dalam takut , terbit rasa rindu, seperti merasakan diri  diperhati dan dijaga saban waktu. Dalam diam kita merayu, merintih, meraih cintaNya.. 99 Nama Allah, nama terindah.  Kita sebut selalu supaya  hidup  kita dipandu. Sesungguhnya semua yang hidup senantiasa memerlukan air. Begitulah juga kita manusia, samasekali tidak boleh berpisah dengan BISMILLAH.

Sebelum kita dijemput pulang ke kampung halaman yang kekal abadi, bersama kita menabur budi, menyemai Qaseh, menuai bakti untuk dibawa pulang berjumpa Tuhan.

No comments:

Post a Comment