Thursday, July 2, 2009

Selagi Hayat Masih Ada

Macam-macam ragam orang sakit. Ada yang nampak sihat tapi sememangnya dia benar-benar sakit. Wajah  redha pada ketentuan. Ada mengusung instrumen yang melekat di badan tapi still dia ke kantin menjamu selera seperti biasa bahkan siap tapau untuk kawan senasib dengannya.

Orang macam ni tentu tak takut mati bahkan bersemangat waja. Tidak mudah putus asa. Bersedia meneruskan kehidupan seperti biasa. Namun jauh di sudut hati mereka siapa dapat meneka.

Ada juga yang seperti hidup segan mati tak mahu. Cakap pun nak tak nak. Lebih-lebih lagi dengan suami. Serba tak kena di buatnya sang suami. Mak disebelah langusng dia tak kisah. Maka si ibu pun termenung disebelah, berdiam diri. Nak bersuara pun takut. Almaklum si anak sedang sakit.

" Dua nikmat daripada nikmat2 Allah yang kebanyakan manusia tertipu padanya ialah nikmat sihat dan nikmat masa lapang "

-Hadis riwayat Bukhari-


Kenapa kita kena buat orang sekeliling jadi bimbang bila kita ditimpa sakit. Senangkanlah hati ibu dan suami bila sedang sakit. Apalah salahnya mengorbankan rasa sakit agar tidak merisaukan mereka. Pelik jadinya bila dia beredar sempat pula dia meninggalkan senyuman pada hamba sehingga menampakkan seluruh giginya.

Terdetik di hati..Aduhailah sayang...Memanglah senyum itu sedekah...bersedekahlah pada tempat yang lebih afdal....suami dan ibumu...bahagiakanlah mereka sementara hayat masih ada.

No comments:

Post a Comment