Thursday, October 6, 2011

Ceritaku ceritamu


Cerita kita tidak sama. Ceritaku berkisar tentang rumahtangga dan hubungan keibubapaan. Bersandarkan pada pesanan tuan guru, menulis hendaklah dengan niat kerana Allah. Semua yang ditulis akan dipersoalkan dikemudian hari nanti. Kita kena bersedia dengan jawapan masing2. Berani buat berani tanggung.

Pengalaman adalah sekolah paling tinggi mengalahkan Ph.D.  Jelas sekali segala kerosakan akhlak bermula dari dalam rumah kita sendiri. Anak2 semakin memekakkan telinga dan membisukan mulut. Dengan kemudahan pelayaran cuma dari hujung jari, anak2 sudah meneroka nun diseluruh dunia. Apalagi yang tinggal untuk dikenang pada kita sebagai mak bapa. Adakah habuan dari anak2 mendoakan kita  bila sudah  tiada didunia ni lagi. Alangkah rugi kalau mati tiada yang sudi memperingati. Teringat lagu Sudirman, 

' Ayah dan ibu wali keramat '

Padanlah mereka tidak pernah mati sehingga matinya aku nanti. Kiniku faham maksud sebenar ayah dan ibu wali  keramat.



Kata pendakwah ustazah Bahyah, " Kalau kita jadi ibu kita nak jadi ibu yang hebat "

Hebat itu bukanlah ibu yang tentukan tapi anak2 yang memberikan jawapan. Dimata memang mak nampak hebat. Serba serbi mak boleh buat. Mak nampak macam mak terhebat. Sayangnya dibelakang mata  mak diumpat anak2. Mak dan anak hidup dalam pura2.  Depan mak anak puasa, belakang mak anak berbuka. Depan mak, anak sopan, belakang mak, anak2 dah  jadi seperti siakap senohong gelama ikan duri. Kini sepatah kata mak, berpatah2 kata anak2.

Akhirnya mak dan anak sama2 melayari internet sedangkan seperti iklan dalam TV internet adalah yang terbaik untuk anaknya Adam yang pekak dan bisu. Tak hairanlah ramai pula anak2 yang buat2  keliru jantina. Bila mak bapa tuding jari tanpa mereka sedari empat jari menuding  ke arah sendiri.

Tak payah berangan hebat kalau dah jadi ibu. Nabi pun tak pesan macam tu. Yang nabi pesan berbuat baik pada ibu bapamu nescaya anak2 buat baik pada kamu.

Bukannya susah sangat pun nak bagi roda berjalan betul supaya hidup rukun dan damai. Pandanglah kebelakang sama apa peranan kita pada mak bapak. InsyaAllah anak2 yang baik pada emak bapa samasekali tidak akan mensia2kan pasangan masing2. Kalaupun ada yang menimpa, anggaplah dugaan Allah pada kita untuk menguji sejauhmana kemampuan untuk menghadapi ataupun paling tidak kerana Allah sayangkan hambaNya lalu diuji dengan pelbagai dugaan. Bila ujian itu dikira nikmat, betapa indahnya hidup bila diri disayangi Allah .Ingatkan selalu Allah uji aku sebab Allah sayangkan Aku. SubhanAllah...Alhamdullillah...AllahuAkbar! Tiada daya dan kekuatan melainkan dengan pertolongan Allah.

Sebelum kita pergi jauh dalam membentuk masyarakat, bangsa dan negara. Pupuklah semangat berkeluarga dengan berkasihsayang. Suasana mesra antara mak dan ayah, abang, adik dan kakak kian pupus. Inikan pula antara sanak saudara. Kalau tidak masakan tumbuh macam cendawan rumah anak2 yatim. Bila melihat kesana kemari anak2 melayu berkeliaran minta simpati menagih derma tak kira waktu, sedih rasa dihati. Apakah sudah hilang semua saudara mara yang ada diatas muka bumi ini.

Memang kita nampak remeh pada apa yang berlaku tapi pandanglah ke belakang bila hidup jadi tak menentu.

Inilah yang membezakan antara ceritaku dan ceritamu.







No comments:

Post a Comment