Friday, November 1, 2013

Jurnal Mama

Jurnal mama disusun sekadar penglipur lara. Buat peninggalan menemani anak cucu. Lambang Cinta Qaseh Bonda pada semua. Tidak kira lelaki maupun perempuan, dosa pahala kita sama rata. Siapa yang terbaik amalan, serahkan pada Allah, Yang Maha Tahu membuat perhitungan.  Kita bukan dihidupkan seorang diri.  Saling kait berkait membina ikatan hablumminannas bagi mengukuhkan tali ikatan hablumminallah..

Mencari bahagia itu bila hidup dirasakan ada pencinta setulus hati. Cinta memberikan kekuatan untuk meneruskan pencarian makna dihidupkan untuk siapa, dimatikan untuk apa lantas dihidupkan semula untuk kemana.

Hatta bila dihati tersimpan rasa cinta murni, cinta  membangkitkan semangat untuk terus berjuang mencapai matlamat hidup. Nikmat berkongsi bahagia membuktikan cinta itu ada. Cinta ada dimana-mana asal kita kenal hidup saling berkasih sayang. Bahagia sentiasa menjelma bila selalu memilih untuk memaafkan.

Betapa indah Tuhan menciptakan insan. Tuhan Menciptakan Cinta. Tuhan juga membisikkan rindu.

Mengambil berkat hari Jumaat, permulaan 1 November, sempena tarikh keramat, 3 November, ulangtahun perkahwinan dan bagi meraikan awal Muharam, jatuh pada 5 November, hamba rakamkan kenangan terindah hidup berkeluarga. Selamat menyambut Maal Hijrah. Hijrah lambang pengorbanan.




Bertemu jodoh bagaikan ikan dilaut asam didarat. Bukan keserasian yang kita cari untuk berjumpa bahagia hakiki. Ketidaksamaan itu menguatkan ikatan suci kemana arah tujuan jika benar faham makna dihidupkan untuk apa. Berbakti untuk siapa dan akan kemana.

Sejarah diciptakan  hamba menjadi  orang melayu. Moyang bernama Musa. Tok Wan bernama Ali. Bapa bernama Ahmad. Kata P. Ramlee ' kekuatan Hang Tuah terletak pada huruf Ta'

Ternyata  kekuatan orang Melayu ada pada nama. Ada apa dengan nama? Nama Melayu mewarisi nama para ambiya', para sahabat baginda Rasulullah s.a.w. Takkan melayu hilang didunia selagi kita setia mengharumkan resipi pusaka melayu.

Sudah termaktub dalam kitab, isteri sekadar dirusuk kiri. Isteri adalah pakaian suami dan begitulah sebaliknya. Tulang belakang bapa terletak teras warisan sejati. 

Yang teristimewa teras kasih milik ibu. Kasih ibu kasih paling suci. Ibu sanggup berkorban apa saja. Baik harta maupun nyawa asalkan suami dan anak-anak berbahagia. Ibu sebenar tidak merebut piala siapa paling layak mendapat tempat. Bukan mudah menggali jati diri jika tidak diuji hebat begini. Segala ujian terima dengan redha. Membujur lalu melintang patah. Hanya pada Dia kita berserah. Tanda Dia sedang Memerhati.

Bukan mudah menyelam hati paling dalam. Seumpama menyelam ke dasar lautan mencari tiram.Tempat persembunyian mutiara paling berharga. Ketidaksamaan itu mengukuhkan makna Cinta itu sebenarnya milik siapa. Rindu itu pula bagaimana.


  

Jurnal mama  mencipta resipi bahagia. Mak yakin apa yang kita semai, itulah nanti yang akan kita tuai. Bahagia mengutip kemanisan dihujung usia.

Anak-anak mak sayang!! Bahagia seorang ibu bila melihat anak-anak membesar, sihat. Menjadi insan sabar, pemaaf dan bijak menceriakan suasana. Memendam rasa didada. A good leader ia a good follower. Anak-anak menjadi saksi bagaimana melayari bahtera hidup bersuami isteri. Biarpun semua sudah menjadi dewasa namun dimata mak anak-anak mak masih seperti dulu. Mak bahagia bila anak-anak bahagia bersama. Cukuplah mak belajar jadi  isteri baik dihadapan suami. Menjadi mak yang dihargai oleh anak-anak sebelum mati. Susah senang kita tempuh bersama.

 Cukuplah hanya anak-anak mak tahu betapa hidup ini seperti dalam lagu.

' Hidup mestilah rukun, sabar paling perlu, Cinta setiap hari, senyum mesti selalu '

Bagaimana tanggung jawab menjadi anak lelaki. Bagaimana menjadi suami bertanggunjawab pada keluarga. Macam mana nak mendidik isteri jika bergelar suami.Bagaimana pula melayan suami andai sudah menjadi isteri. Bagaimana pula melayan anak-anak andai sudah menjadi bapa atau bergelar ibu. Segala akhlak baik bermula dari dalam rumah. Rumahtangga merupakan madrasah  paling berharga menimba ilmu hidup berakhlak mengikut syari'at. Menemukan jalan-jalan menuju hakikat hidup, menempa makrifatullah.


Doa kalian kami dambakan, wahai anak-anak mak sayang. Anak-anak mak sudah mempunyai impian sendiri. Mak doakan kalian berjaya didunia, bahagia diakhirat.

Dahulu kita susah namun kita bahagia. Dulu kita menderita, sekarang Alhamdulillah. InsyaAllah, mak tinggalkan jurnal mak sebagai teman penglipur lara.  Gubahan bingkisan, Cinta Qaseh Bonda.

' Cause you're my special thing
I'm flying without wings

Thank You Allah!!



No comments:

Post a Comment