Thursday, May 27, 2010

Anak Soton

Anak2 soton tumbuh macam cendawan. Sana sini kita jumpa anak2 soton. Nyah sana nyah sini...au sini au si nun...apa nak jadi dengan budak2 sekarang. Tanpa segan silu liuk lentuk macam pompuan. Dari doktor sampai ke pensyarah sampai ke pelajar2nya rata2 beraksi kucing.

Itu belum yang disekolah dah mula unsur2 keperempuanan memenuhi ruang dada anak2 lelaki. Dahla nisbah lelaki tu kecik!!!

Mak2 ni bangga ke anak2 jadi macam gitu !! ayah2 pulak rela ke melihat kejantananmu tercabar!

Mendengar pengakuan Midah Khan yang setelah sekian lama berjuang untuk cuba menjadi perempuan akhirnya dia akur pada fitrah Tuhan yang kejadiannya sebenar adalah lelaki.
Selama lebih 15 tahun dia bergelumang menjadi perempuan lalu dia jatuh cinta dan hidup berumahtangga dengan lelaki.
Bila saat dia dikecewakan, Encik Khan kembali kepangkal jalan berazam kuat untuk jadi lelaki sejati biar dicemuh nyah2 yang lain. Ada yang menggelarkan Khan nyah murtad.

Khan dah tak kisah dengan cemuhan...dia bangkit mengikut fitrah...dia bela anak angkat yang kini berusia 9 tahun. Anak ini banyak memberi kesedaran pada Khan. Anak ini juga sentiasa membina harapan yang mamanya satu hari akan jadi lelaki.

Ada sapa2 kesah dengan nasib golongan ini. Cermin masa depan negara adalah terletak pada bahu anak2 muda zaman sekarang.

Ada tip istimewa yang hendak dikongsi melalui pengalaman Khan.

Kata Khan siapa pun tak kesah dengan kehadiran kami. Tak ada mana2 institusi pun yang terbina untuk memperjuangkan nasib2 orang seperti kami. Satu yang Khan nak ingatkan pada ibu2 bapa diluar sana:

' Bila nampak anak lelaki dah mula2 teringin nak jadi perempuan, mak bapak kena peduli pada perubahan itu. Kena marah anak betul2 bukan marah acuh tak acuh'

Semua berlaku gara2 mak tak ambil tahu pertumbuhan anak2. Mak marah dengan kebencian bukan dengan Qaseh sayang. Mak tak guna kaedah cubit orang2 dulu.

Ibu yang baik adalah seperti mak dulu2 yang takutkan Allah...yang sanggup buat apa saja demi masa depan anak2....pada masa yang sama tunduk patuh pada ujian Allah....mak dulu2 berbakti jadi isteri sampai kemati. Mak mengaji hari2 sambil itu mak berpantun bersendaloka....sebab tu mak dulu2 jarang kita jumpa yang mulut laser.

Mak berkorban nyawa dan harta asal anak2 tidak hampa

Mak teruskan kesabaran asalkan anak2 tak hidup merempat

Ketabahan mak menjadikan anak2 membesar kuat dan sihat

Kegembiraan mak membuatkan hati anak2 bertautan selalu

Kebisuan mak membuatkan anak2 jadi terharu

Air tangan mak buat anak2 jadi rindu.

Disinilah kemanisan hidup seorang ibu...bila memilih Allah tempat mengadu.

Anak2 soton anak2 yang baik, yang tak sanggup melukakan keduanya....ditelan mati mak diluah mati bapak.

( sotong kaya dengan kalsium dan protein tapi sayang rendah energy)

Pemimipin negara sibuk dengan slogan 1 rumah 1 komputer, 1 rumah satu itu dan satu ini...ibu bapa tak rasa bimbang ke bila memandang 1 rumah 2 soton.

Aku mengingatkan diriku dan anak2 cucu khususnya anak2 perempuan dan cucu2 perempuan. Rajin2 baca Quran. Vitamin semulajadi dari Tuhan.

' Walau bercerai badan dan nyawa, ibu sanggup merampas anaknya dari cengkaman harimau'

No comments:

Post a Comment