Sunday, May 30, 2010

' Aku nak hidup 1000 tahun lagi'

Kata2 hikmat peninggalan insan seni yang sukar dicari ganti.

Kelmarin 29 Mei, genap 37 tahun P.Ramlee bersemadi. Biarpun jasad dimamah bumi, P. Ramlee seperti tidak pernah meninggalkan orang2 melayu yang setia pada cinta.Khazanah P. Ramlee diulang2 dari zaman ke zaman...dari zaman hitam putih, zaman umno, zaman Pakatan Rakyat...pendek kata menyentuh cerita2 P.Ramlee seakan menyatukan rumpun2 melayu.

Hebatnya P.Ramlee berdakwah cara seni yang tersendiri. Dalam usia muda bagi lelaki yang hidup bermula ketika 40 tahun. P. Ramlee dijemput pulang cara hormat ketika meniti usia 44. Betapa empat puluh empat memberi makna yang luas pada yang mahu belajar dan memerhati.

P.Ramlee tidak diberi usia subsidi oleh Allah. Perjuangan P.Ramlee memertabatkan seni bukan untuk wang ringgit, seni untuk masyarakat meletakkan P. Ramlee seakan tidak berdosa bila bertemu Allah nanti. P. Ramlee mendidik jiwa bangsa jadi mulia.
Maha suci Allah yang Maha Lembut lagi Maha Penyantun menganugerahkan kami insan terulung yang memberi dengan keseronokan...membelai dalam lagu...mendidik dalam lakunan...mensyukuri insan2 tersayang....berdakwah dengan seni yang di ilhamkan oleh para2 malaikat kiriman Allah.

Hamba berdoa agar roh seniman ini dicucuri rahmat ditempatkan bersama orang2 beriman serta mendapat kedudukan yang tinggi disisiMU wahai Allah yang Maha Penyantun lagi Maha Pengampun.
Andai hamba dipanjangkan umur akan hamba khususkan amalan untukmu bagi membawamu ke syurga bersama kedua2 ibu bapaku dan insan2 yang mengajar aku mengenal cinta tulus.

Baru ku tahu P.Ramlee berazam nak masuk politik dan disatu hari nanti bercita2 nak jadi menteri kebudayaan. Perkataan yang keluar dari mulut orang ikhlas sebenarnya hikmat dan pasti terjadi. Satu masa nanti, tentu menteri kebudayaan mempunyai ciri2 yang ada seperti P.Ramlee...Amin.

Bila UMNO ditumbangkan tak mustahil perkara ini berlaku. Teringat kata guru yang paling aku sanjung.

Andai dia diberi kuasa untuk menemuduga orang, dia akan memberikan pilihan kerja2 apa yang orang tu minat. Kalau orang tu suka membaca, dia nak letakkan di perpustakaan negara, jika seseorang suka menari, tempat yang sesuai di kementerian kebudayaan dan begitulah seterusnya mengikut keselesaan masing2.

Paling menarik jika jawatanyang dipohon hanya office boy...dia akan membawa mereka ke padang bola. Memberikan sebiji bola untuk diuji dengan kemahiran bermain bola. Ternyata jawatan tersebut walaupun peranannya kecil, kekuatan sesebuah organisasi kerajaan bergantung pada kekuatan pasukan bola.

Hanya orang2 yang kaki bola khususnya orang-orang bersukan kurang berminat main rasuah...berpendirian teguh dengan semangat juang tinggi. Sayangnya kerajaan umno punah ranah bila office boy dijadikan kuda tunggangan bos dan ada yang jadi tali barut bos dan ada yang seperti pecacai angkat najis.

Mudah2an Pakatan baru dapat merobah rencana jahat orang2 kerajaan yang malas bekerja supaya kembalikan seni dan maruah bangsa melayu,bekerja dengan ikhlas kerana memegang amanah rakyat. Gaji yang ada sudah cukup menyumbang untuk keluarga lahir dari amalan berkat masa bekerja.

Orang melayu berjiwa seni. Orang seni mulia peribadi. Orang melayu tak layak berniaga kalau dicampurkan dengan muslihat tipu daya. Hilang berkat. Berbakti pada masyarakat sudah tentu ditinggkatkan ilham dari para malaikat.

Al Fatihah untuk P. Ramlee dan insan2 yang telah lama pergi meninggalkan kita maupun yang baru disemadikan sebentar tadi.

No comments:

Post a Comment