Wednesday, July 7, 2010

Iblis bersumpah

Diceritakan penglipur lara ini dari Abdullah bin Ahmad bin Abdullah seorang ahli tasawuf yang zuhud.

Kisah penglipur lara ketika mana sang iblis menghantar anaknya mengaji  pada seorang alim kononnya iblis terpukau dengan keindahan tok guru mengajar Al Quran.

Setelah menempatkan anaknya, iblis berjanji akan kembali mengambil anaknya mengikut tempuh yang telah ditetapkan. Puas tuan guru mengajar namun memang payah untuk anak iblis menyebut walau sebaris ayat Bismillah. Sampai nak sebut Bis pun payah! sehinggakan tuan guru penat dan jemu mengajar lalu disuruh anak muridnya yang lain mengambil alih...pun gagal lagi! Tempuh untuk iblis mengambil anaknya hampir sampai, lalu tuan guru mencari jalan bagaimana nak memberitahu tentang benaknya hati anak si iblis.

Anak2  murid tok guru mengemukakan cadangan sehingga akhirnya mereka sepakat untuk menyembelih anak iblis.

Sampai ketika dan waktu iblis datang menjemput anaknya. Tok guru berbohong dengan mengatakan anak iblis pulang sendirian, mungkin berselisih ditengah jalan. Iblis mencari2 anaknya dijalanan namun tidak bertemu. Dia kembali ke rumah tok guru. Tok guru tetap dengan jawapan yang sama. 

'Anakmu sudah pandai menghafal jadi dia pulang sendirian'

Ke sana ke mari iblis mencari anaknya dia merasa hampa lalu kembali ke rumah tok guru bagi kali ke tiga.

Iblis percaya anaknya masih berada dirumah tok guru.

' carilah sendiri, anakmu memang tak ada '

Iblis lalu memanggil anaknya berkali2.

Lalu bergemalah  rumah tok guru dengan sautan suara anak2 iblis yang bersarang didalam perut tuan guru dan anak2 murid tuan guru...lagaknya bunyi seperti suara  beratus2 ekor ayam...dari situ bermulalah dendam iblis tak habis2.

Iblis bersumpah dengan tiga perkara. Selagi makhluk Allah s.w.t. yang bernama manusia  ghairah melaksanakan tiga perkara utama ini, selagi itulah pintu kesesatan terbuka luas dan mudah bagi iblis dan syaitan mengurus tipu daya dengan selesa.


Perkara utama pengurusan manusia; 

1)  Keinginan manusia untuk makan  selagi mana selera manusia kian membara. 
Iblis bermaharajalela.
2)  Keinginan terhadap lelaki maupun wanita selagi tidak ditemukan cinta luhur yang suci. 
Iblis bertakhta.
3)  Keinginan untuk tidur berlebihan  pada waktu2 yang tidak menentu,  tidur dua kali disiang hari sudah menjadi amalan iblis syaitan.
Iblis jadi raja.
Moral dari penglipur lara;

Selama mana ketiga2  keinginan ini hidup subur dalam diri manusia tanpa dibendung khususnya dengan  ilmu dan amal selama itulah tidak ada kegagalan untuk iblis syaitan menyesatkan manusia.


Ilmu membendung kemaraan iblis sepertimana ibu2 yang membedung kemas bayi yang baru lahir supaya jalannya nanti tidaklah bengkang bengkuk.

Melalui tidur Allah mengajar manusia mengingatkan tentang mati...lalu bangunlah wahai manusia yang sedang berselimut!!

Cukuplah sekadar Tidur kerana Allah, Makan  kerana Allah dan hidupkan cinta suci kerana Allah.

Dibangunkan manusia menjadi hamba Allah.

Banyakkan Istighfar pada hari Rabu hari Allah menenggelamkan Qarun, Allah hancurkan Firaun, Allah hancurkan raja Namruz, Allah hancurkan kaum Nabi Saleh a.s dan Allah menghancurkan kaum nabi Hud a.s.

27 Rejab semakin hampir, rebutlah peluang menangkis kemaraan iblis dengan berpuasa sunat dimana ganjaran pahala seperti berpuasa selama 60 bulan. Hari Putih bulan Rejab kali ini bermula pada hari Jumaat begitu juga dengan 27 Rejab kali ini juga jatuh pada hari Jumaat.
Alangkah beruntungnya kita dapat bersama2 memulakan puasa pada hari Khamis bagi meraih keuntungan berlipat kali ganda menambah menguatkan perisai melawan iblis laknatullah.

Di matikan sumpah iblis dengan amal yang ikhlas.


No comments:

Post a Comment