Monday, July 5, 2010

Makan kerana Allah

Dzunnun al Mishri, satu waktu di datangi salah seorang muridnya,

"ya Guru, kata muridnya, aku sudah beribadah kepada Tuhan selama 30 tahun yang menurutku aku beramal sungguh2. Disamping amalan wajib , siang berpuasa, malah bertahajud dan yang sunnah2 lain juga aku kerjakan. tapi bukannya aku tidak puas dengan keadaanku, tetapi mengapakah tidak ada sedikitpun tanda2 yang datang dari Tuhan tentang apa yang telah aku lakukan ini?"

Dzunnun menjawab;

"kalau begitu, nanti malam kamu makan dengan banyak, dan jangan solat isyak "

Si murid agak hairan juga mendengar saranan gurunya, tapi ia mengangguk dan pulang.
Keesokan harinya, ia datang berjumpa  Dzunnun lalu bercerita,

"Alhamdulillah guru, semalam saya mendapatkan tanda itu dari Allah s.w.t, aku sudah menuruti saranan guru untuk makan dengan banyak, tetapi aku tidak sanggup untuk meninggalkan solat wajib isyak dan malam harinya, aku bermimpi di datangi oleh Rasulullah s.a.w dan baginda bersabda;

' Wahai fulan, tenangkan hatimu, Allah mendengar, melihat dan mengetahui apa yang kamu kerjakan, bersabarlah dan ikhlaslah '

Dalam mimpi itu saya mengangguk, kemudian Rasulullah s.a.w. bersabda lagi,

"dan sampaikan pada Dzunnun Al Mishri bahawa Allah berpesan agar dia jangan menyarankan muridnya untuk tidak solat isyak "

Mendengar itu Dzunnun tertawa sampai keluar air matanya..
kemudian ia berkata,

"Jika kamu tidak bisa mendekatiNya melalui Kasih SayangNya, maka dekatilah ia melalui rasa marahNya "

SubhanAllah!!




 

No comments:

Post a Comment