Thursday, March 24, 2011

Aduhai badan aduhai nyawa.

Dah sayang sangat tak panggil manja...dah jadi panja. Biasalah macam2 gelaran kita bagi nak tunjuk betapa sayangnya kita pada dia. Intan dah jadi tanau...dan entah apa2 lah lagi.

Alkisah tersebutlah kisah anak2ku panja...yang sorang ni hensem tapi pemalu. Sakit dia sakit bukan main2...sebak dada mak dok ingat anak mak sakit. Berderai airmata mak bila terkenang panja mengadoi. Siksanya badan dan nyawa mak tengok panja susah nak bangun.

Aduhaiii la panja mak!!

Sayang seribu kali sayang...panja saja buat2 lupa yang panja sakit.  Panja! tanu! tanau! memang lah mak tahu anak mak kuat. Anak mak sabar...bak kata tok Doyah, cucu tok cucu warak. Anak yang sedaya berusaha menanggung semuanya sorang2...samasekali tak pernah melukakan mak  jauh sekali nak susahkan hati mak. Diam membisu anak itu, mak tahu dia merana sakit bukan kepalang. Kesakitanmu meruntun jantung mak. Ambil cuti, skip class atau amik m.c. balik rumah duduk dengan mak. Kita buat fully check up. Slipped disc tu memang sakit sangat2 dan anak mak kena berehat. 

Ini tidak...dia telan pain killer...lepas tu dia main futsal....adoiii anak mak panja.

Kadangkala kekuatan anak2 membuat batinku terseksa. Aku sendiri sudah tidak dapat membina kekuatan seperti dulu2 sedang mereka bergumbira macam tiada apa2 yang berlaku dalam diri masing2.

Aku ke dah tua atau anak2 kitakah yang pandai berpura2. Ada yang senyum2 simpul, macamlah dalam hati tu ada taman...walhal masyaAllah kesiannya anak mak yang tentu sekali penat jadi askar...muda2 sudah mengorbankan keseronokan remaja demi meneruskan tradisi sebagai anak lelaki. Tiap kali memandang hiba dihati siapalah yang tahu. Namun kecekalan anak itu menyentuh qalbu mak....yang sorang pula  memikul tanggungjawab lebih besar.

Mewarisi ketabahan siapa hamba serahkan jawapannya padaMu wahai Allah. Sesungguhnya mak tak berupaya menyempurnakan kewajipan dengan sebaik munkin. Ketidakseimbangan dalam memberikan  pendidikan buat mak rasa bersalah sehingga menutup mata.

" Ya Allah, janganlah meninggalkan anak2ku walau sekelip mata pun jua, perbaikilah urusan mereka "

Membahagiakan orang2 disekelilingnya adalah menjadi tanggung jawab anakku yang sulung. Itu harapannya yang  paling utama. Mendamaikan hati siapa saja yang sedang berduka dan yang paling memilukan sentiasa cuba mengembirakan hati mak...sedang mak hanya jadi pemerhati dalam dunia mereka yang nampak macam harmoni.

Sekali sekala sebak dada memerhati sandiwara anak2 mak.  Apakah ketika itu kami sedang berkongsi gelombang yang sama.

Dont worry mama...I'm fine!!

Fine laa...don't worry!!

Hakikatnya mak yang selalu worry.

Alhamdullilah...syukur pada Allah diatas kuniaan rahmatMu. Lebih bermakna dengan kehadiran Adam Haqimi, pemancar cahaya hidup se isi keluarga, pelita hati bonda.







No comments:

Post a Comment