Thursday, September 8, 2011

Penyakit misteri

Sakit Misteri biarkan tinggal misteri. Tiada siapa yang dapat merungkai apakah punca penyakit misteri. Doktor pun buntu, tok bomoh mula merapu. Membuat andaian yang bukan-bukan. Tuan empunya badan merana, tiada siapa yang tahu. Kembalilah pada Allah, Tuhan pencipta alam semesta.

Tanggal 20 Ogos lalu hammb dimasukkan ke wad othorpedic untuk menjalani pembedahan kecil disebabkan kebas-kebas jari, yang sudah lama dilalui. Doktor bilang masuk pagi keluarnya petang. Lega sikit hati. Maklumlah bab bedah membedah ni memang i kecut perut. 

Selesai pembedahan pukul 9 pagi. Pukul 2 petang teman sebilik yang sama senasib tapi bedahnya lebih panjang dan masih sakit dibenarkan pulang.  Ini sudah tidak adil. Walhal saya yang lagi mudah dan sakit sikit2 tak benarkan pulang. Alahaiii...kecewa hati bukan kepalang. Maklumlah dibulan puasa. Kasihankan suami dan Adam dirumah. Bersahur mereka bagaimanalah jadinya. Bersungut juga pada misi dan doktor tapi biasalah. Keputusan doktor  muktamad. Biasalah doktor kan macam tak de perasaan.

Malas bicara melayan hati gundah gulana, kedengaran anak kecil dikatil hadapan dibilik yang sama, menangis merengek tanpa henti. Adalah sekali sekala saya menegur mak yang setia menemankan anak. Mak sendiri tidak tahu anaknya sakit apa. Doktor pun buntu. Sudah berhari dia di sini. Datang dari jauh nun dari Kroh. Dari hospital Baling, dihantar pula kesini.Doktor mengkaji tak habis-habis sedangkan sikecil tak henti menangis.

Masuk saja misi periksa, anak kecil menangis menggila-gila.Bagaikan dirasuk. Sungguhpun misi sekarang tak macam misi dulu-dulu namun tetap melemparkan senyuman sambil mengusik si Azam. Nama anak kecil berumar 2 tahun setengah tu Azammuddin. Sedap nama tu. Sah membesar dengan penuh Azam.  Tangisan Azam merimaskan kita yang sedang gundah gulana. Sedang bersedih melayan perasaan. Udahlah sakit kena bedah ni, bila hilang ubat kebas  sakit macam disiat-siat. Memikirkan bagaimana anak dan suami malam nanti tambah membosankan mendengar tangisan Azam. Rimasnya melihat Azam.

Azam terus menjerit, meronta-ronta sampai bengkak mata. Alahai sayang mak! Sakit apa lah kau wahai anak...Acer citer!! Azam menangis dan terus menangis. Waktu senja ketika itu, masuk seorang doktor India. Katanya ' kalau tiada perubahan esok pagi kami nak potong kaki '.

Hamba yang asyik melayan perasaan, tersentak dari lamunan bila terdengar kata-kata tuan doktor. Banyak ko punya cantik. Suka-suka hati ko nak potong kaki budak ni. Ehh budak ni sakit apa sebenarnya....hadooiii, tak pasal-pasal hamba yang resah gelisah dibuatnya dengan kenyataan tuan doktor tadi. Jadi doktor, padanlah kering hati. Nak selesai masalah potong ja kaki. Bukan kaki doktor pun yang kena potong kan...

Dalam pukul 8 lebih ketika suasana kembali sepi, hanya kedengaran rintihan si Adam. Tak putus merengek pada emak.  Hamba dekati katil Azam dengan sebak rasa didada. Azam ni sakit apa!! Tadi mak cik dengar doktor nak potong kaki!!

' Entahlah mak cik...sampai sekarang doktor tak dapat kesan. Kaki Azam merah-merah. Doktor risau takut merebak. Saya takut makcik!! Saya rasa Azam tak sakit apa. Entah kena gigit binatang tapi doktor sendiri pun tak dapat kesan.

Meremang bulu roma ini. Mula terdetik seperti ada yang tak kena pada budak ini. Hamba minta izin untuk memegang dan mengusap kaki Azam.Tambah merah menyala kaki anak malang yang bakal dikerat esok pagi. Hamba peduli apa. Beranikan hati dengan sentuhan.Tangisan Azam semakin reda dan dia lena tidur dalam pelukan ibu. Sama-sama kita berdoa malam ni. Minta pada Allah banyak-banyak. Mana tahu kut malam ni malam Lailatulqadar. Diangkat doa jadi mustajab. Kita hanya mampu berdoa. Allah menentukan segalanya. Nasihat hamba pada mak Azam. Walaupun nampak kecewa dengan keputusan doktor, dia wanita cekal.

Esok pagi, macam tak percaya, kedengaran suara Azam mengekek ngekek ketawa. Bergurau dengan mak kesana kemari. Walaupun kaki Azam terjengket disebelah kiri, dia masih boleh berlari seperti kanak-kanak y lain. Macam ni lah Azam sebenarnya kalau dia tak sakit..kata siemak. Merah dikaki Azam sudahpun reda. Mak Azam nampak ceria. Syukur  pada yang Maha Kuasa.

Saya pula dibenarkan pulang, Sedang bersiap tak sabar nak balik, masuk empat orang tuan-tuan doktor termasuk seorang doktor pakar menuju terus ke katil Azam. Belek sana belek sini, akhirnya doktor pakar membenarkan Azam pulang pada pagi yang sama dengan saya tanpa banyak bicara. SubhanAllah, Maha suci Allah yang memakbulkan doa para ibu. Doa yang tak de transit. Terus sampai ke langit sempena Ramadan mulia, sempena semua insan mencari lailatulqadar teristimewa.

Jangan difikirkan lagi Azam sakit apa sebab Dia yang menurunkan penyakit. Dia Maha Penyembuh. Pada Dia kita berserah dan bertawakkal. Biarlah sakit Azam tinggal misteri. Apa yang penting, kita yakin pada senjata yang ada pada kita. Doa itu senjata mukmin. Berdoalah!!Sejauhmana kita yakin dekatnya Allah dengan kita, sejauh itu juga Allah pasti tidak menghampakan doa hambaNYA.

Saya yang masih tak puas hati sebab kena bermalam di hospital tetap bersungut dengan janji doktor. Ada doktor yang seawal pagi yang masuk terkejut sebab saya masih disini. Eh..kenapa tak keluar lagi. U sepatutnya dah discharge dah semalam. Tak faham sungguh dengan kaedah keluar masuk hospital ni. Nak saja saya bagi tahu tuan doktor...ko ingat aku suka ke tidur hospital ni.

SubhanAllah, mak Azam mengingatkan saya. Mujur mak cik tidur disini semalam. Dapat juga membantu kami. Alhamdulillah sesungguhnya memang ada hikmah pada setiap kejadian bila kita berbaik sangka pada Allah..

Diakhir pertemuan, macamana dengan garam, beras, jarum dan duit 25 sen tu makcik?, kita kena tunggu suami saya sampai dari gerik nanti.

Makcik kembalikan sedekah pada Azam dan kalau boleh bila lalu depan mana masjid nanti dermakan saja 25 sen tu pada masjid.





No comments:

Post a Comment