Saturday, November 24, 2012

Salam Asyura

Salam 10 Muharam 1434. Diam tak diam kita sudah melangkah ke hari Asyura hari 10 Muharam, hari yang banyak peristiwa besar berlaku dalam sejarah Islam. Di sunatkan berpuasa pada 10 Muharam bahkan  puasa sunat bulan Muharam merupakan puasa sunat paling utama selepas puasa bulan Ramadhan.
Dunia sibuk menanti count down tahun baru masehi sedang kita lupa Muharam setia menunggu hambaNya meraikan kehadiran tanpa dipaksa. Se awal Muharam hati beringat untuk menambah pahala sunat tapi sayang sekali iman ini tak pernah kekal, paginya elok petangnya lalok. Malamnya OK siangnya  KO mana munkin menandingi Nabi kita yang maksum. Serba serbi kekurangan yang bernama manusia.

Paling tidak gelora yang harus ditentang adalah diri sendiri. Nafsu yang tidak pernah puas melainkan mati. Mengingatkan, diri ini dihidupkan untuk siapakah lagi.
 
Sudah tentu dihidupkan lagi untuk meneruskan bakti kepada kedua ibu bapa. Andai kita tiada lagi, tidaklah dapat meneruskan doa pada Yang Maha Suci, memohon ampun bagi kedua ibu bapa dalam membahagiakan mereka disana. Bila sudah mati, tidak lagi berupaya berladang, membaja, bercucuk tanam menempah syurga Allah. Tiada lagi doa ini, 
 "Ya Allah Ya Tuhanku, ampunilah dosaku dan dosa ke dua ibu bapaku, kasihanilah mereka sebagaimana kasih mereka padaku sewaktu aku masih kecil "
 
Ubat paling mujarab dalam melawan hawa nafsu adalah berubat dengan berpuasa. Puasa menambat iman. Menundukkan kemahuan iblis laknatullah. Melawan bisikan syaitan yang direjam. Bersama kita merebut peluang berpuasa sempena Muharam. Banyak berlaku peristiwa hebat pada bulan ini begitulah juga bila dikembalikan pada diri, ternyata kehadiran Muharam membuka lembaran baru membentuk iman dalam Islam dengan penuh rasa ehsan. Pembikinan manusia jauh lebih hebat dari jin sungguhpun jin berada dimana saja namun hadirnya tidak nampak dimata. Masing2 membawa misi tersembunyi.
Pesan Luqmanul Hakim  pada anaknya,
“Wahai anakku! Jika ada sesuatu yang tak bisa kau pastikan bila dia datang, maka persiapkan dirimu untuk menghadapinya sebelum dia mendatangimu sedang engkau dalam keadaan lengah” 


Hiburkan hati dengan amalan mudah, indah dan istiqamah. Beramallah walau sedikit tetapi selalu nescaya dibukakan makrifatullah. Dalam kesederhanaan kita menuju matlamat sepertimana kisah Fatimah puteri Rasullullah s.a.w. mengadu pada ayahandanya perihal dirinya yang kepenatan seharian bekerja dan memerlukan pembantu lalu ditunjukkan baginda amalan mudah menghilangkan segala penat lelah.


Jom beramal dalam mencari redha Allah. Berniaga dengan Allah bermodalkan nyawa. Bila habis modal, jasad dihantar ke tanah perkuburan. Apa lagi yang tinggal...
Baginda ditanya : Kemudian puasa yg mana yang lebih utama selepas puasa Ramadhan? Baginda bersabda: Puasa di bulan Allah yang kamu panggil Muharam” (HR. Muslim)

Read more: http://ustazlove.com/blog/2011/12/puasa-sunat-hari-asyura/#ixzz2D6Mtjfkw

No comments:

Post a Comment