Thursday, October 15, 2009

Belajar sampai mati

Untuk hidup dipandu ke jalan yang lurus kita kena berguru..tak kira ilmu dunia maupun akhirat semuanya kena berguru. Hidup selamat,berkat aman bahagia didunia. Mudah-mudahan menempa syurga.

Beruntung mereka yang cari akhirat semata, dunia jadi pengikutnya.

Bagi kita yang jahil akan terus diuji,di uji dan diuji...sehingga DIA menemukan kita tentang makna CINTA...cinta  tulus lagi suci.

Nak berjaya dalam bisnes kena belajar dengan orang cina..tapi jangan menipu untuk cepat kaya. Ingat pesan tok guru.

Tak kira sifu, mentor,idola atau pun apa gelaran mereka...semuanya memimpin kita ke arah lebih maju...mengeluarkan kita dari kejahilan.

' Barang siapa yang hanya membincangkan soal kehidupan dan alam semata2 tanpa mengenal cinta, ini bererti setengah daripada umurnya masih perlu didewasakan'

Semua ilmu pengetahuan boleh dipelajari kecuali CINTA.

Yang pasti jangan tersasar dari menjadi manusia bertamadun.

Usah berguru dengan buku yang kaku...cukuplah di jadikan teman yang membisu penuh makna.

Berhati2 dalam memilih dengan siapa kita berguru...ramai sungguh tok guru pelita sekarang ni...konon nak terangkan sekeliling sedang di bawah ruang lingkupnya gelap gelita..alim2 pelita.
Yang muda2 pun sibuk dalam menunjuk ajar ilmu agama...cut sana cut sini...copy..copy n paste...

Nak kenal guru sebenar..dia mengajar dengan ikhlas tanpa upah....benarkah begitu??Hanya yang kenal CINTA saja yang mengerti makna sebenar dalam berguru...kadang2 kita tak sedar dengan kanak2 juga kita boleh belajar macamana nak bergurau senda...sebabnya Cinta juga diibaratkan seperti kanak2.

Sebab tu guru ada dimana mana...memang benar pun semakin banyak kita tahu semakin bodoh jadinya kita...kalau tak takkan orang tua2 jadi budak2 balik semula bila sudah tua sebab terlalu banyak yang mereka tahu...akhirnya mereka ingin kembali pada fitrah manusia yang ingin dibelai dan dimanja.

Dengan kucing pun manusia boleh belajar...kalau tak takkan kucing di katakan ada 9 nyawa.tak putus2 membawa pelajaran pada yang mahu mengerti mesej yang nak disampaikan oleh sahabat nabi ini.

Begitulah hidup...jadi marilah sama2 kita belajar...belajar sampai kemati.

Bila dah berumur 60 ke atas tu dah kira subsidi dari Tuhan..berlumba2lah mencari keuntungan hasil dari pelajaran yang kita dapat disepanjang perjalanan hidup ini.

Modal asas yang Tuhan beri adalah nyawa.

No comments:

Post a Comment