Saturday, October 17, 2009

Catatan pengalaman indah...

Ustaz Mahizan menceritakan;

'Saya sibuk dengan aktiviti kolej sehingga tak de masa nak ulangkaji pelajaran...periksa dah dekat saya masih sibuk maklumlah selaku presiden kelab tentu banyak kerja2 yang nak dibuat...apa yang seingat saya setiap kali habis solat saya tak lupa nak baca Quran..tak dapat banyak pun semuka saya pasti habiskan..itulah rutin saya...sampai hari periksa saya jadi buntu dimeja peperiksaan...saya merenung ke depan dewan untuk memikir dan memerah jawapan...tanpa saya sedari saya sedang menyalin jawapan satu persatu seperti yang tertera di tirai hadapan dewan peperiksaan...'

Cikgu Nordin ada ceritanya;

'Anak saya bawa balik seorang hafiz dari Sarawak untuk menumpang tidor di rumah...mereka bakal menduduki peperiksaan tak lama lagi...Anak ini dihantar oleh sekolahnya di Sarawak untuk menduduki peperiksaan akademiknya disini...sebagai orang baru tentunya akan mengambil masa untuknya belajar khususnya matapelajaran matematik...anak sayalah kononnya nak ajar matematik padanya...kelebihan anak2 hafiz ini ilmu dunia terlalu mudah baginya sehinggakan dia mendapat keputusan cemerlang dalam matematik melebihi dari anak saya.Dia dipanggil semula ke Sarawak untuk meneruskan khidmat baktinya sebagai imam di sana..'


Pengalaman sendiri beberapa tahun yang lalu;

'Aku sedang belajar membaca Al Quran...hari2 aku cuba menghabiskan dengan harapan dapat Qatam secepat yang munkin...walaupun suara seakan tersekat2 aku gagahkan juga...tak kira masa aku mengaji...mengaji dan mengaji...sekali sekala ke kelas tajwid untuk belajar...pun begitu bacaanku masih juga tidak lancar dan tersekat2...
Pada hari kematian ibu mertua...aku mula mengaji disisi jenazahnya...mengaji dan terus mengaji tanpa rasa dahaga maupun lapar...berentinya hanya untuk solat...aku teruskan bacaan sampai kepagi..dapat habiskan setengah dari 30 juzuk dalam masa tak sampai pun satu hari...aku mendapat satu keasyikkan yang luar biasa untuk mengaji...kelancaran sebutan juga menghairankan diri sendiri...dari mana beroleh kekuatan...hanya Allah saja yang tahu...bila segalanya selesai aku kembali semula ke rumah dan aku ceritakan pada mak...
Kata mak; yang hari2 kita dok baca tu seperti kita mengasah pisau...bila masa kita nak guna..tajamlah pisau yang kita dok asah selalu tu...'

Begitulah anak2 antara catatan pengalaman yang sempat bonda rakamkan...sejak itu bonda berazam untuk Qatam dan Qatam lagi Al Quran dari masa ke semasa dan pahalanya bonda hadiahkan pada insan2 yang bonda Cinta yang telah dulu pergi meninggalkan bonda...
Antara doa Qatam Quran yang menyentuh sanubari ini adalah...hiasilah diriku dengan keindahan Al Quran...muliakanlah aku dengan kemuliaan Al Quran...jadikanlah Al Quran kawanku semasa didunia...teman mesraku semasa di dalam kubur..penolong dan penunjuk cahaya pada hari kiamat...

Indahnya pada sentuhan Al Quran

No comments:

Post a Comment