Saturday, January 22, 2011

Kroni kronik

Macam-macam dah ada dalam 1 Malaysia. Gelanggang 1 Malaysia dipenuhi  manusia kroni. Nak bekerja, nak berniaga bahkan nak belajar pun main kroni money. Mana tak padat sekolah asrama penuh yang dulunya dikhususkan untuk anak-anak orang miskin yang cerdik, kini berleluasa dengan anak-anak kroni yang kaya tapi bodoh sombong.

Anak tuan DO, anak orang kenamaan sudah disediakan kuota untuk mereka. Puas kita naik turun pejabat merayu mohon belas kasihan tak mampu nak teruskan persekolahan anak yang cerdik dengan straight A's. menangis airmata darah pun tak dapat dipertimbangkan sebab tak ada kabel.

Nak pergi haji pun kena ada kabel. Boleh guna kuota orang tu orang ni. MasyaAllah!! Tak rasa malu ke dengan Allah. Baik yang pergi maupun yang bagi kelulusan.

Anak KPN dapat masuk IPTA. Satu gerombolan NC turun padang menyusahkan petugas demi nak sambut KPN dengan anak KPN. MasyaAllah!! apa istimewanya anak KPN dengan pelajar miskin yang lain.

Apa nak jadi dengan 1 Malaysia. Tak payahlah nak maju sangat kalau kepala otak pemimpin pun mundur kebelakang. IPTA, IPTS, Kolej sana kolej sini bercambah tapi hasil keluaran hampeh. Bangunan tinggi melangit. Putrajaya tersergam megah, jemaah menteri pakat syok sendiri, berkot bertie serupa hebatla sangat!! Penjara dengan Pusat serenti penuh dengan anak-anak jantan melayu ada hampa kesah. 

Padanlah ada sorang rakyat tunisia sanggup mengorban diri dengan membakar diri sendiri bagi membangkitkan semangat rakyat jelata untuk bangun memberontak mengusir pemimpin mereka.Kita tak payahlah nak buat kerja jahil tu tapi cukuplah kita menyedarkan orang disekeliling kita untuk kembali membetulkan hubungan sesama manusia.

Mulakan hari ini dengan mula menyayangi diri sendiri. Sayangkan mak bapa kita terlebih dulu sebelum kita menyayangi orang lain. Buruk baik mak bapa kita itulah yang telah menghasilkan kita. Orang putih kata.

' If you can't accept me at my worst, you don't get me at my best '

Jangan berkecil hati kalau kita di abaikan. Itu tandanya mak atau bapa telah nampak kebolehan yang ada pada anak mereka. Mak atau bapa lebihkan yang lain sebab mereka nampak kelemahan masing-masing. Mesej melalui mata jelas yang Allah nak bagi tahu kasih sayang mak bapa kena nilai melalui pandangan mata hati. Ternyata kebanyakan orang berjaya sekarang lupa asal usul macamana mereka boleh berada ditahap sekarang. Kebanyakan anak yang terlebih manja, makin ramai yang merengkok dalam tirai besi dan ada yang terperangkap dalam  penjara hati. Pakat jadi jantan pengecut tak bertempat.

Lahirlah manusia kroni,  tidak ada keyakinan diri, tidak punya perasaan timbang rasa, subur dengan sikap hasad dengki, suka mengambil hak orang,  suka berlagak sombong, makan rasuah, pembodek  pengampu. Semuanya hilang jati diri bila kasih sayang dibina tidak mengikut hiraki Allah.

Dimulakan kasih dengan mak dan bapa pasti redha Allah dan Rasul ada bersama.Bila terbentuk anak yang baik tanda kasih Allah mengiringi hidup dengan restu.

Seperti kata En Zamberi semalam, isteri yang tidak taat pada suami tak dapat cium bau syurga.


' Benar En. Zamberi!! tetapi sesiapa pun tak kira lelaki maupun perempuan kena lebih dulu taat pada ibu bapa. Celek-celek mata kita bukan terus-terus kita berkahwin. Semua kita ada emak dan bapa. Jadi sama2 lah kita pakat taat, patuh dan hormat pada mak bapa kita terlebih dulu.  Kasih sayang pun ada hirakinya En Zamberi.!!Anak lelaki yang taat pada ibu bapa tak berani nak buat lebih kurang kat isteri, Begitu juga anak2 perempuan...bila kawin sudah pasti dia taat suami sebab didikan awal sudah dipatuhi. Dalam Quran Allah ada berfirman, perempuan  baik untuk lelaki yang  baik.

Itu tandanya kita sedang diuji. Bagi melepasi  ujian, kita bertawakkal kepada Allah sebab kita sudah berusaha buat yang terbaik. Allah. Bab PAS memang En. Zamberi pakar. Sudah berani menjatuhkan hukum siapa yang patut ke neraka tapi soal berumahtangga biarlah kami yang jadi emak yang lebih tahu jalan-jalan merintih syurga dalam meraih Cinta Allah.'

Di akhir perbualan yang semakin rancak kami ketawa bersama bila En. Zamberi terpaksa akur pada hiraki berkasih sayang yang hamba pertahankan.

Kata En. Zamberi,

' Aku boleh tarik ramai2 keluar mengundi untuk PAS tapi aku tak mampu nak suruh ke sepuluh anak2 aku pergi daftar jadi pegundi. Kalau boleh aku nak gari ke semua anak2 aku masuk dalam kereta, jom kita pergi daftar mengundi. Tapi anak2 dah besar panjang. Ke sepuluh anak2 aku buat aku sakit jantung sekarang '

1 Malaysia caca marba lah sudah.  Ada mata kita tengok macamana nasib anak-anak bilamana institusi keluarga semakin rapuh. Lihatlah persekitaran semakin mendesak dengan kerenah kronisma.Apa jadi kalau anak-anak melayu khususnya yang masih beribukan wanita tak bertudung. Bapa-bapa melayu yang hilang  keberanian nak suruh isternya bertudung jauh sekali nak minta air atau minta dihidangkan nasi. Bila jadi bapa pun tak berani nak tegur mak, pastinya mak pun makin tak heran dengan bapak.Inilah yang dididik oleh UMNO.

Lawan makna cinta adalah tidak peduli bukannya bermakna benci. Kalau dah benci itu tandanya bukan cinta. Ada sebab kenapa tidak dipedulikan. Itu maknanya Dia terlalu menyintai lalu hamba itu diuji. Bila tahan diuji tanda Allah sudah kasih untuk jadikan dia hamba terpilih. Bila dah faham makna hamba mengapa tidak kita jadikan diri sendiri  hamba yang merdeka.  

Bahayanya mainan kroni yang semakin kronik. Sudah menular dan sedang menjadi barah dikalangan cerdik pandai para profesor tanahair.

Seperti cerita Prof. Madya Mastura,

' Saya sendiri tak faham, setelah mereka belajar bertahun-tahun, sehabis tinggi yang boleh tapi di akhir kerjaya mereka tergamak memijak belakang kawan-kawan demi merebut gelaran prof.  Entah apa yang mereka dah belajar pun saya tak tahu. Semua bergantung pada kroni.  Budaya keji ini  sudah dibawa menular kepada para pelajar'

Biarlah Mas, hidup ni kena follow the flow baru u akan dapat hasil yang terbaik.

' Betul tu kak!  saya setuju, saya tak kisah saya tak dapat Prof. tapi hasilnya anak-anak saya, Alhamdullillah...'

Sama2 kita berdoa  untuk mengingatkan diri kita selalu siapa kita disisiNya.

Ya Allah, ampunilah segala dosa hambaMu ini, Ya Allah! samada dosa kecil maupun yang besar, yang telah lalu dan yang terkini, yang hamba lakukan terang2an ataupun secara sulit, yang hamba sedari atau tidak hamba ketahuinya. Ya Allah! jadikanlah hamba ini hambaMu yang sabar yang sentiasa mensyukuri nikmatMu dan yang sentiasa memandang diri hamba terlalu kecil apabila berada di sisiMU.

Ada yang bahasakan orang Ph.D ni orang yang permanent head damage. Ada betulnya bila tidak diselarikan dengan tuntutan agama.




2 comments:

  1. emm pasal masuk ipta tu....kawan2 saya ada pointer 2.00 pun dah masuk belajar di uitm...ada kawan saya sorang lagi,dia lagi la abang ipar dia masukkan dia kat utem

    yang ni saya selalu bertekak dgn parents..harap2 dptla sy msuk ipta...rslt sy pn lg ok dr kwn2 sy tu wlpn xdela smpiu 3 :(

    ReplyDelete
  2. rashdin...

    Maaf terlepas pandang. Lewat menyapa.

    InsyaAllah kita dah cuba setakat yang terdaya...selainnya kita berserah. Dimana2 saja ada ruang iklan jangan putus asa untuk mencoba.

    Kena yakin janji Allah pasa insan yang rajin dan tak putus berdoa.

    Qaseh bonda doakan rashdin dapat tawaran.. ok!!

    All the best!

    ReplyDelete