Tuesday, January 18, 2011

Ya Latiff! Ya Latiff! Ya Latiff!

Untungnya yang bernama Latiff maupun Latifah. Pasti ada kehalusan peribadi yang tersendiri. Pertemuanku dengan Kak Latifah sedikit sebanyak memberi ilham untuk merakam lagi catatan perjalanan hidup untuk dikongsi bersama anak2 cucu. Di usia2 emas begini, masa begitu berharga sekali. Bimbang memori indah berlalu begitu saja tanpa catatan kenangan bagi menjejaki Qaseh Bonda kasih sejati. Tulus lagi murni.

Pertemuan dengan Kak Tip nama orang Kelumpur memang menyentuh hati. Entah kenapa, bila bercerita, Kak Tip sebak sentiasa lalu bergenang airmata hiba. Nak ikutkan kehidupan Kak Tip sudah selesa dimata manusia. Kak Tip seperti wanita sempurna zahir batin. Isteri seorang doktor pakar yang ada klinik sendiri. Punya anak menantu yang doktor2 belaka. Rumah Kak Tip?? Subhanallah...hiasannya di abadikan dalam magazine Dapur.  Kereta?? Terbaekkk!!

Sambil menjamu selera, Kak Tip mengeluarkan door gift untuk kami. Bagi yang baru pertama kali mengenali beliau tentulah banyak info yang dimasukkan dalam kepala otak ni siapa sebenarnya dia dan kenapa antara mereka terlalu istimewa jambatan hubungan persahabatan sehinggakan seperti sebuah keluarga. Kelihatan Kak Tip memang tidak sihat dan resah gelisah. Sempat jugaku menjeling disatu sudut rumah yang tersergam indah, ada hamparan kusam tempat tidur Kak Tip dan satu pinggan plastik bersisa makanan. Dia keseorangan dalam gundah gulana bertemankan pinggan yang tak ada value sedangkan Kak Tip menjamu  kami dengan gelas dan pinggan vantagenya. Aduhaila Kak Tip.

Tiba2 Kak Tip inginkan sentuhanku. Siapalah hamba nak sentuh isteri doktor pakar. Silap2 doktor marah, bila isterinya dirawat oleh insan yang tidak ada certificate kemahiran. Kami bermesra dan berseloka. Berpantun dan berjenaka. Kak Tip ketawa lagi seperti  terubat sepi dihati..

Aduhaila Kak Tip.

P.Ramlee pun dah nyanyi,

' Kalau hidup tak bergurau senda...hilang nikmat cinta '

Sebelum kami melangkah pergi, Kak Tip memelukku erat sekali. Seperti tidak mahu melepaskan. Aku berjenaka lagi.

' Kak Tip sayang saya ke Kak Tip '

" Sayang!!!" Kami ketawa bersama seperti sudah lama berkenalan.

Saya tak nak cacat lagi dalam menjalankan khidmat masyarakat ini sebab tu kali ini saya tak malu lagi untuk meminta upah saya. Duit 25 sen, beras, garam dan jarum.


Kenapa 25 sen??


Sebab orang sekarang dah tak pandang nilai tu lagi tapi bagi saya cukup memberi makna.Tak ada dua puluh lima sen tak dapat nak cukupkan jumlah seribu. Orang kaya memang tak simpan duit dua puluh lima sen tapi rumah orang susah banyak duit2 tu. Apa salahnya saya menyusahkan orang kaya sekali sekala dengan menyelongkar rumah hanya kerana 25 sen dalam kita mencari nilai sebenar diri sendiri. Saya tidak membezakan jurang antara kaya dengan yang miskin, kadar upah saya  masih sama iaitu 25 sen.


Kenapa beras dan kenapa garam??


Sebabnya tak kira orang kaya maupun orang miskin, kita orang melayu selalunya makan nasi. Garam melengkapkan rasa, tak ada garam segalanya tawar hambar belaka. Bagi si miskin, habis sangat kalau keputusan bekalan bahan keperluan, rebuskan beras bersama garam sudah cukup memberikan kekuatan untuk terus hidup.


Kenapa jarum?? Itulah senjata tajam yang menggerunkan. Paling tidak daripada bercakap yang sia2 adalah lebih baik menjahit baju2 carik.


Kembali ke rumahku kali ini, aduhai!!! beratnya bungkusan2 beras dan garam. Berderai airmata pilu!! Sesungguhnya hidup ini cukup bermakna sementara hayat masih ada. Jika ada pahala dalam khidmat ini, ku hadiahkan pada insan2 yang bertakhta dihati, bersemadi di sanubari.


Hari ini hari Selasa, hari Nostalgiaku, hari bondaku pergi tinggallah ku sendiri. Hari impak paling maksima.


Hari ini aku menerima undangan Kak Tip. Kabarnya Kak Tip nak siapkan makan2 untuk kami. Jam sudah  hampir 5 pagi, menjelang sinar sang suria,  sudah ada temujanji dengan Kak Tip menanti.

Dua tiga hari lepas rumahku dikunjungi dr. Fauziah bersama keluarganya. Peribadinya lembut dan menambat hati. Sudah lebih setahun dia berpenyakit misteri. Sakit sebelah tangan yang tak tertanggung lagi.. Teknologi sains tak mampu nak mengubati. Betapa sakitnya dia dan sudah lebih setahun dr. Fauziah bergantung dengan pain killer.


Ada cerita menarik tentang kehidupan seorang doktor untuk dikongsi dengan cucu2 yang bercita2 nak jadi doktor atau anak2 diluar sana yang sudahpun bergelar doktor. Tunggu episod akan datang jika masih diberi kesempatan.

Dilabuhkan tirai pagi ini dengan Ya Latiff! Ya Latiff!! Ya Latiff!! (  Maha Lembut )


Sambil berdoa,

' Ya Allah, berbuat lembutlah terhadap diriku dalam memudahkan segala yang sukar kerana sesungguhnya memudahkan segala yang sukar adalah hal yang mudah bagiMU dan hamba memohon kemudahan dan kemaafanMU samada dalam urusan ugama, dunia maupun akhirat .'

No comments:

Post a Comment