Thursday, October 7, 2010

Tiga Talian Hayat

Isa a.s. mengingatkan manusia hayat diuntukkan pada asas tiga perkara.

' Tiga hari, tiga saat dan tiga nafas '

Hari yang berlalu, apakah masih ada hari esok bagi kita. Hari ini pula bagaimana kita menfaatkan. Sesaat yang lalu, sesaat yang tak pasti, dan saat ini yang kita berada di dalamnya. Syukur kita masih bernafas, apakah ada peluang untuk kita bernafas lagi esok. Usah di sia2kan nafas hari ini pada yang mahu mengerti.  Bila jantung sudah berhenti. Cukup bernafas sampai disini.

Dari Abu Bakar r.a.

' Sesungguhnya berdiri iblis didepanmu, jiwa berada disebelah kananmu, nafsu disebelah kirimu, dunia dibelakangmu, semua anggota berada disekitarmu sedang Allah s.w.t. berada di atasmu'

Untuk tidak terbawa2 dengan iklan tiga dalam satu, ikan tiga rasa. rangkaian tv3 dan segalanya keseronokan yang mengaburi mata, sila pastikan talian hayat kita di aktifkan bersama kekuatan emosi, mental dan fizikal.

Aku, Dia dan Lagu kaedah tiga dalam satu paling berkesan dalam merapatkan hubungan diantara ruh jasad dan akal dalam mengenal diri yang hakiki.

Orang bukan Islam cukup yakin pada hayat yang akan datang.

Cukuplah orang2 melayu saling ingat mengingat, pesan berpesan dalam kebenaran dan dengan kesabaran. Keindahan bahasa melambangkan bangsa, keluhuran budi peninggalan nenek moyang kita  sepatutnya menjadi sumber kekuatan abadi seperti kata pantun melayu:

Pulau Pandan jauh ke tengah
Gunung Daik bercabang tiga
Hancur badan dikandung tanah
Budi baik dikenang juga

Islam. sains  dan seni melengkapkan maksud ungkapan indah SenTuhan bagi melahirkan insaniah yang kaya dengan budi, luhur dengan pekerti beriman, berilmu, beramal.

Sementara hayat masih ada, fikir2kanlah masterskill yang di anugerahkan itu untuk siapa sebenarnya.

Rebutlah peluang dengan talian bertahajud, pengikat anugerah cinta.

No comments:

Post a Comment