Tuesday, October 5, 2010

Lion King @ Raja Sulaiman

Istilah orang melayu Raja Sulaiman. Raja Rimba yang menggerunkan seluruh alam semesta. Diangkat menjadi raja di rimba belantara.


Manusia yang berakal sempurna juga disarankan mengeluarkan singa dalam diri. Ada pengajaran watak singa pada diri manusia. Khusus untuk kaum wanita di samping belajar dengan ilmu ceruk dapur, tidak salah bila kaum hawa memegang prinsip singa betina yang menjadi juara di rimba.


Lion King @ Raja Sulaiman bukan singa jantan tapi singa betina. Meredah belantara mencari mangsa demi memelihara anak2nya membesar sehingga berjaya meneruskan maruah perjuangan singa. Hampa agaknya singa bila keturunannya dijadikan bahan pertunjukan sarkas.

Kehidupan anak2 melayu sekarang tidak kira lelaki maupun perempuan, sudah samasekali pupus aura singa dalam badan. Sudah tidak berdaya menongkah arus, mudah terbawa2 budaya ular bahkan cukup berpuas hati malah berbangga dengan prinsip harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama. 

Kikis rasa dendam kesumat yang bersarang dihati  pemuda2 harapan bangsa. Menyimpan dendam seperti buaya. Bimbang dendam yang dihimpun didalam dada bertukar  menjadi manusia pengecut, sang buaya bertukar arah bila dewasa menjadi seperti cicak, sungguhpun punya kelebihan melekat di atas, sayang  si cicak hanya bijak menyampuk.

Semuanya gara2 meletakkan dendam pada tempat yang salah, pada awalnya berdendam pada ibu atau bapa...bila dewasa bertukar watak pengecut,  yang mana jantan yang mana perempuan.

Paling mendukacitakan sudah jelas dipandangan, ramai dikalangan anak2 melayu. muda mudi zaman sekarang, masing2 memiliki ilmu seperti  ilmu binatang ternakan. Cukup penakut untuk berada diluar lingkungan kandang.

Allah tidak mengubah hidup sesuatu kaum selagi kaum itu sendiri tidak mengubahnya.


Misi dan Visi, Adam dan Hawa adalah sama asal tidak mengubah hukum asal fitrah kejadian manusia.











No comments:

Post a Comment