Wednesday, October 6, 2010

Ali Bin Musa

Lipatan sirah para sahabat, Ali Bin Abi Talib k.w.h adalah di antara sahabat baginda yang dijamin syurga. Kanak2 pertama dan termuda memeluk Islam. Ali  merupakan sepupu baginda Rasullullah s.a.w. Saiyidina Ali dikahwinkan dengan Fatimah az zahra puteri baginda Rasulullah. Kerana kemiskinan, .tidur Fatimah hanya berbantalkan lengan Ali. Kesabaran Fatimah dikuatkan dengan pesanan dan petua dari ayahanda tercinta bagaimana membina kekuatan dalaman dalam membantu meringankan beban suami, antara sahabat yang paling dicintai baginda Rasulullah s.a.w.

Ibu Ali bin Abi Talib bernama Fatima bt Asad dan setelah kematian isteri tercinta, Fatimah az zahra. Ali berkahwin dengan Fatima binti Hizam al Qilabbiya. Betapa nama Fatimah seperti sudah sebati dalam jiwa, ruh dan jasad Ali.

Sayang seribu kali sayang sejarah Ali Bin Musa tidak mampu mencontohi teladan sahabat baginda. Sekadar  menumpang nama. Nama Ali bin Musa memang nama sebenar. Lahir lebih seratus tahun yang lalu. Ali Bin Musa berkahwin dengan Fatimah dan perkahwinan mereka di akhiri dengan bertalak tiga setelah di kurniakan tiga cahaya mata perempuan.

Kebarangkalian Ali bin Musa  tidak ditemukan titik keserasian bersama Fatimah lalu diceraikan Fatimah dengan kuasa mutlak talak tiga. Bergegar Arasy mengundang kemurkaan yang Maha Suci.

Jodoh pertemuan ketentuan termaktub. Bila ingin merujuk semula di atas keterlanjuran kata...pintu hati  Fatimah ditutupkan biarpun ada kaedah menggunakan khidmat cina buta. Fatimah berdiam seribu bahasa sampai hujung nyawa.

Berkerat rotan, berpatah arang. Bagi Fatimah...berani kerana benar, takut kerana salah dan ingatlah  pesan  Fatimah pada anak2 cucu orang2 melayu,

" pahit jangan terus di buang, manis jangan terus ditelan "

 Itulah Fatimah Sri Kandi Malaya. Bagi Fatimah.

' When i walk, i walk with dignity. When i speak i do not lie.'

Sejarah Ali bin Musa, insan tegas tapi sayang kurang sabar, semasa mudanya mengembara bersama Fatimah dan anak bongsunya bersusah payah mengharung hidup bersama, menimba ilmu berniaga sampai ke Haatyai, Siam. Berpeluang  membuka restoran dirantau orang lalu pulang ke kampung  laman membawa  kekayaan bagi memakmurkan tanah pusaka  melayu. Tanda kekayaan, Ali membuka ladang yang luas dikampung, Bagi membantu mengawasi ladang dari di ceroboh, Ali menggunakan khidmat haiwan yang taat dan patuh pada tuannya iaitu se ekor anjing garang yang di gelar dengan panggilan;

' come on '

Bila ada sesuatu yang mencurigakan berlaku anak2 Ali selalu menjerit memanggil come on ! come on! come on!

Begitulah antara cebisan kisah Ali Bin Musa. Barangkali Ali inginkan anak lelaki untuk mewarisi harta pusaka dunia milik Ali. Maka ketika itu berlakulah perang Fisabilillah antara Ali dan Fatimah.
Ali juga seorang guru agama. Ali menunaikan  haji pada zaman dahulu  dengan kapal layar. Belayar berbulan2 meredah gelombang. Tatkala kota mekah masih sunyi...Ali sujud mengabdikan diri penuh kehambaan.

Sayang semuanya sudah terlambat, Ali tidak dibekalkan waris lelaki meskipun Ali beristeri baru.

Antara Episod luka, sampai hati Ali menceraikan Fatimah dengan talak tiga.

Come on Ali, be gentle!

Al Fatihah kepada yang mendahului.

Untuk membawa nama2 indah dalam sirah bukan satu perkara yang boleh diambil mudah. Alangkah beruntungnya anak2 muda zaman ini jika ada yang bernama Ali . Pastinya yang memiliki nama2 hebat sudah melalui ranjau berduri, diuji dan diuji sehingga adakalanya menemui jalan buntu. Warisan nama2 klasik ini jangan sekali2 dilupakan jika benar kita kenal siapa kita bangsa Melayu. Kalau Cina Islam samasekali tidak akan meninggalkan nama keturunan cina  inikan pula kita anak2 melayu yang terang lagi bersuluh lambang kekuatan melayu terletak pada nama.

Tambahan pula atas kesedaran Jabatan Pendaftaran Negara, ejaan bagi nama2 hebat yang di awalkan dengan Muhammad atau nama yang dimulakan dengan Nur telah diselaraskan ejaannya bagi memudahkan segala urusan dunia dan harapan ibu bapa bersandarkan nama Muhammad dapat membantu memudahkan  urusan disana.

Carilah nama mudah tapi indah untuk mummy dan daddy memotivasikan diri sendiri.

Ali ! Ali ! Ali ! Usah disingkatkan lagi nama Ali. Mudah2an ada cucu2ku yang dinamakan Muhammad Ali.

Fatimah bukanlah sesuatu nama yang diminati untuk anak2 zaman ini tetapi bersandarkan sirah, sesungguhnya terlalu istimewa nama Fatimah disisi Allah s.w.t. Betapa eratnya hubungan Ali dan Fatimah  seperti kaedah tiga dalam satu.

Cinta orang2 melayu ramai yang tak kesampaian. Anggaplah semua itu satu mimpi indah yang didatangkan hanya untuk menguji.  Mengenal cinta sejati, carilah cinta dalam diri sendiri. Terbit satu rasa, dalam dua jasad, dua jiwa dicantumkan dalam satu nyawa mampu  melahirkan gerak hati yang sama.

Tanda wujud keserasian ruh yang asalnya suci.

Carilah cinta dalam ruh Fatimah untuk kita mengenal diri..siapa kita disisi hambaNya. Tidak mustahil untuk generasi akan datang merindui ehsan Fatimah.

Masakan tercipta lagu oh Fatimah kalau tiada sejarah indah.

' Tak akan melayu hilang didunia '

Oh Fatimah

Oh Mas Ayu Fatimah nan ayu
Parasnya indah suara merdu
Senyum membawa hati rindu
Buat jiwa bimbang ragu

Oh Fatimah gadis Palembang
Pinggangnya ramping leher jinjang
Pakainya cantik istimewa
Budi bahasa sungguh indah

Oh Fatimah gadis ayu
Indah sungguh parasmu Mas Ayu
Kasih mesramu menawanku
Membelai harapanku

Oh Fatimah gadis manja
Membawa hatiku yang mesra
Bilakah masa kan bersua
Rasa cinta hidup ria

No comments:

Post a Comment