Saturday, June 25, 2011

Duit ooo duit

Orang sekarang cukup sukar untuk melepaskan apa yang ada di tangan. Jangan berkira2 untuk berbelanja demi kebaikan. Jangan takut jadi miskin kalau ada yang selalu datang meminta2. Yakinlah pada Allah, berbuat baik dibalas lebih baik bahkan berlipat ganda mengumpul saham untuk kesana. Kita mudahkan orang. Allah mudahkan perjalanan kita bahkan dimudahkan kehidupan anak cucu kita. Yakinlah tanpa ragu dengan hebatnya kuasa Allah meskipun tidak berduit. Sebak hati ini melihat suasana kemaraunya hati insan yang lupa diri. 


Dunia kian bergelora. Panas membara. Sana sini terasa bahang bila anak2 tidak dibaja dengan sentuhan mesra. Terdedah dengan keinginan melampau dari mak ayah untuk jadi kaya raya. Mengumpul duit banyak2 itulah keutamaan dalam hidup. Kononnya duit banyak2 melapangkan hidup hingga ke liang lahad. Duit! duit! duit! Seolah2 tanpa duit bertimbun tak munkin dapat mencipta ceria. Dunia tidaklah diciptakan untuk duit, untuk orang berduit sahaja.

Tidak dinafikan duit banyak dapat menjamin hidup selesa. Duit bukanlah segala2nya asalkan hidup jadi manusia berilmu. Sesungguhnya duit tak dapat menggantikan masa lalu sedang masa yang ada masih boleh menjana duit dari satu lembah ke satu lembah. Duit membolehkan kita untuk memiliki segala kemahuan nafsu. Duit juga boleh membeli maruah sendiri. Harga diri mudah dijual beli bahkan sudah digunapakai untuk sebut harga. Sayang sekali duit tidak boleh membeli bahagia.

Duit berjaya jadi raja bertakhta dihati. Anak2 menjadi mata duitan. Bekerja untuk duit semata2. Pagi petang siang malam fokus hidupnya memburu duit. Bahawasanya hidup tanpa duit macam makan nasi tanpa lauk.  Tak munkin kenyang kalau tak berduit. Tidur tak lena kalau tak berduit. Memandang hina pada persekitaran yang tak dapat menjana duit. Manusia jenis ini kita diamkan saja. Biar dia teruja dengan kemampuannya sendiri. Kita doakan dia supaya dicampakkan hidayah dalam lubuk jiwa. Biar dia mengerti keseronokan itu bagaimana dalam erti kata yang sebenarnya. Dipenghujung hidup, duit sudah hilang value. Riwayat Sa'alabah diulang tayang dalam dunia akhir zaman.

    " Dan infakkanlah sebahagian dari apa yang telah Kami berikan kepadamu sebelum kematian datang kepada salah seorang diantara kamu; lalu dia berkata (menyesali), "Ya Tuhanku, sekiranya Engkau berkenan menunda (kematian) ku sedikit waktu lagi, maka aku dapat bersedekah dan aku akan termasuk orang-orang yang saleh"

 (Al-Munaafiqun: 10)


Ingat pesan guru. ' Harta kalian jangan sampai melalaikan kalian '


Dicelah2 kehidupan ini,

Ida yang jadi engineer akhirnya akur pada ketentuan. Ida berangan2 bila jadi ibu, dia akan rasa bangga dapat meletakkan nama jawatan ibu adalah jurutera pada kad lapuran sekolah anaknya nanti. Susahnya hidup bila Ida yang kematian mak untuk mendapatkan maid yang paling sesuai membuatkan Ida letak jawatan sebagai jurutera cari gali. Diciptakan Ida jadi jurutera hanya sementara. Dia  tidak mengizinkan Ida membanggakan diri. 

Kak Tipah yang muda2nya ghairah mengumpul vintage. Bila sedang dimamah usia Kak Tipah selalu menitiskan airmata. Hari demi hari matanya semakin silau memandang segala bentuk vintage yang menguasai semua sudut rumahnya. Airmata tak mampu menebus kesilapannya menciptakan anak2 tenggelam dalam kesibukan dunia.


Shukri langsung mendiamkan diri bila usia sudah lebih setengah abad, Shukri tetap membujang. Shukri yang bekerja sepenuh hati demi mak dan adik2 terpaksa mengorbankan usia untuk tidak berumah tangga. Mengumpul duit banyak2 kononnya duit itu yang jadi hakikat untuk dia meneruskan hidup. Dia rela mati sendirian dari hidup menyusahkan badan.


Lan yang jadi JUSA pun masih solo. Bertimbun2 harta Lan kumpul. Saloon Lan ada dua tiga.   Hartanah Lan banyak terkumpul hasil dari gelaran IR. Kemana harta Lan yang nak dipikul sedangkan adik2 Lan di kampung kais pagi makan pagi. Biarpun susah adik2 berusaha teruskan hidup membina keluarga. Terbang sang helang mendabik dada, membelahi angkasa, dengan gaya perwira. Sampai masa ke tanah jua akhirnya.

Dr. Fauziah sedang kesunyian. Biarpun banyak duit yang sudah dikumpul, dia masih sendiri lagi. Bekerja sebagai doktor memang tak punya waktu. Hidupnya dihabiskan dalam hospital. Bekerja memang amalan mulia tapi semakin menjauhkan Fauziah dengan yang Esa. Akhirnya tercari2 dimana hilangnya seri dunia.

Kebanyakan Doktor2 melayu ramai yang bekerja dengan niat untuk mengejar gaji  lumayan. Apalah sangat kerja2 lain yang tak sehebat tuan doktor. Padahal kalau belajar dari cerita gifted hand membawa makna paling berharga maksud sebenar perjuangan ibu yang berjaya menghasilkan anak seorang doktor terbaik dalam dunia. Dihidupkkan anaknya sebagai doktor from the inside. Ada doktor2 melayu pakat hilang inside.


Banyak lagi dicelah2 kehidupan orang2 melayu khususnya terlalu meletakkan duit pengadun segala2nya.  Anak2 terleka dibuai duit. Hilang jati diri anak2 melayu bila sudah jadi ternama. Langkah pertama yang menyumbang untuk menjadikan dia hari ini sudah padam dalam ingatan. Dari mata terus kehati hanya memandang kecantikan berlandaskan duit.


Hidup kerana duit. Sense of humour sudah mati. Human touch is very poor. Kemampuan mencipta suasana ceria langsung tak punya. Teknology nano sudah berjaya menghasilkan ramai manusia bertukar robot. Raut wajah sudah hilang seri cahaya. Bila jiwa mula letih, badan tak mampu bertahan lagi. Duit tak berdaya tegakkan nyawa. Duit tidak dapat membuka selera. 


Yakinlah dengan kekuatan budi mampu ampuhkan ruh dan jasmani menjadi satu. Bersangka baik selalu dan berlapang dada hendaknya. Pasti duit tidak mampu menggoncang jasad dan nyawa. Bertakwalah kepada Allah seperti mana di sarankan dalam ayat suci Al Quran.



" Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya akan dijadikan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya). Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas hatinya. Dan (ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukupkan baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang di kehendakiNya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu "
( At-Talaaq: 2 dan 3 )
Ayat ini dikenali ayat seribu dinar. Kelebihan ayat2 Allah bukan setakat menampal di kedai2 makan untuk dipamerkan buat tuntunan.

Benteng diri dengan amalan seribu dinar. Bila beribu2 dinar yang datang, duit tak mampu mengaburi mata, kaya miskin dilihat sama sahaja. Hakikatnya yang kita miliki walau satu sen sekalipun, bukan kita yang punya. Semua wajib dikongsi bersama ibarat aur dengan tebing. Nilai dinar pada pandangan mata tetap sama. Nilai duit, ringgit malaysia, Thailand dipanggil baht, ada yang panggil dolar. Tak kira apa pun gelaran nama, money is the root to all evil. Selagi kita percaya pada kekuatan hidup adalah dengan duit selagi itulah kita disibukkan dengan menghambakan diri mencari duit. 
Duit oo duit. Biar duit follow kita jangan kita follow duit.

No comments:

Post a Comment