Monday, June 27, 2011

One less lonely girl

Kemuncak cita2 seorang hamba Allah sudah terlaksana. Biarpun nun jauh disana diriku ditinggalkan, aku tetap bersyukur dengan anugerah ini. Hijrah itu satu pengorbanan, jauh diperantauan lebih bermakna dalam mengenal cahaya sempurna. Pasti ada rahsia yang tersembunyi disebalik ketentuan ini. Kita sebagai hamba wajar tunduk pada ketentuan yang di atur. Percayalah rencana Allah lebih hebat.

".................. Tidaklah diberatkan seseorang melainkan menurut kemampuannya……………"

 ( Al Baqarah : 233 )

Sebagai tenaga pengajar kesihatan persekitaran sudah cukup membuktikan betapa persekitaran amat berharga dalam melahirkan insan berkualiti dan beretika. Manusia makin ramai yang pentingkan diri sendiri tanpa memikirkan soal2 disekeliling. Suasana sesak menyesakkan katil2 hospital. Segala ruang padat dengan timbunan hawa nafsu. Masing2 sudah hidup seperti enau dalam belukar, melepaskan pucuknya masing2. 

Lihat saja apa yang terjadi pada remaja Aiman yang diabaikan kedua ibu bapa. Di tengah2 kotaraya Aiman  hidup bersama  adik perempuan, ditemani anjing kesayangan.. Perceraian membuatkan Ibu bapa entah kemana, jiran tetangga peduli apa,  tiada yang sudi ambil tahu. Masing2 sibuk dengan dunia masing2. Anjing Aiman yang semakin hari semakin membesar, si Aiman tambat didalam rumah untuk tidak mengganggu ketenteraman awam khususnya orang2 melayu disitu. Memang Aiman tak kisah, Apalah yang anak2 belasan tahun faham tentang dosa pahala jika tak dimulakan dari ibu bapa.

Apa yang menarik tentang Aiman kemana dia berjalan pasti ada kucing jalanan menghampiri. Sampaikan waktu makan pun ada kucing yang naik ke riba sambil menjilat2 muka si Aiman .
Dia begitu bahagia dengan gelagat kucing. Kata Aiman, ' kucing ni attention seeker. '.Aiman faseh berbahasa Inggeris. Kabarnya mak Aiman berkawin dengan seorang yang bergelar Datuk dan Datuk tidak membenarkan emak melawat anak2. Gugur talak jika engkar. Hiduplah Aiman dua beradik seperti hidupnya ayam2 kampung.

Manusia bandar munkin tak pedulikan pada Aiman tapi binatang makhluk Allah seperti anjing dan kucing lebih kenal siapa Aiman yang tidak berdosa. Selamatkanlah Aiman wahai Allah!!

Orang2 kuat kesihatan persekitaran kena tampilkan contoh terbaik dalam mengamalkan sikap bersih. Segala  aspek kena bersih. Bersih luar dan dalam rumah, bersih hati dan jasmani. Bersih sudah separuh iman, sabar itu separuh lagi. Dua elemen utama melengkapkan peribadi  unggul. Cantik luar cantik dalam, yang cantik2 semua dengar sini. Tidak perlu berkata apa2 cumanya, kalau dia senyum, awak pun mesti senyum sekali. Kalau kita semua senyum, semua orang berjangkit senyum. Bila semua orang senyum, dunia tiada penyakit.


Jadikan hidup kita indah dengan senyuman. Walaupun sumbangannya kecil pada pandangan manusia namun disisi Allah, pahalanya Subhanallah! Ikut kata hadis senyum itu sedekah, ditambah pahala mengikut sunah sudah tentu berlipat ganda.  Mengalahkan derma cek sebesar padang sekolah, asalkan senyumlah dengan keikhlasan. Smile is in your soul so don't smile with your empty soul.  Please don't tell god how big is your problem, just tell your problem how big your god is, my god and our god. Master of the day of judgement. Penguasa langit dan bumi, Pemerintah alam semesta.

Kembali merenung pada perjalanan hidup ini. Masih ada insan, berhati mulia, memberi tanpa balas. Sungguhpun tiada ikatan keluarga cuma sekadar saudara sesama Islam , Mas sudi menghulur bantuan  segunung intan. Ehsannya tiada tandingan. Sanggup menyumbang puluhan ribuan ringgit tanpa meminta apa2 pulangan asalkan anak itu dapat terus belajar dengan sempurna. Mas hanya mahu melihat anak itu berjaya seperti dia,. Sesungguhnya berbahagialah mereka yang mendapat cahaya sempurna. Belajarlah dari sikap baiknya supaya dirimu nanti tidak tersasar bila sudah mencipta nama. Pahala berbudi terus mengalir sungguhpun jasad tiada lagi dibumi.

Waspada selalu pada yang manis mulut. Pahit jangan terus dibuang, yang manis pula jangan terus ditelan. Mana sikap buruk manusia pada kita, doakan kebaikan mereka. Mana yang baik dari persekitaran kita ambil jadikan teladan. Kita simpan buat azimat. Mana yang tidak baik jadikan sempadan...siapalah kita untuk menegur. Selemah2 iman doakan dalam hati agar dia berubah dengan senang hati. Jaga lidah musuh paling utama dalam diri. Sebab pulut santan binasa, sebab mulut buruk padahnya. Andai terlajak perahu boleh juga di undur terlajak kata menikam sukma. Badan merana sebelum  binasa.

Jadi orang kerajaan, kena buang yang keruh, ambil yang jernihnya saja. Biarkan ketam jalan tak betul, asalkan kita tetapkan hati luruskan niat. Istimewanya berkhidmat dalam kerajaan seperti kita meneruskan kerja2 malaikat. Tiada istilah one man show dalam perkhidmatan kerajaan. Kerja berantai yang memerlukan kesepaduan ukhwah. Bukan salah siapa bila kerajaan lemah. Salah pemerintah yang menyalahguna kuasa mutlak kerajaan. Para malaikat ada tugas masing2 untuk diangkat buku amalan kita dihadapan Allah dalam waktu2 yang tertentu. Anggota2 kerajaan juga punya hak untuk bersuara dalam lima setahun sekali hanya dengan hanya sebatang pensil tanda berjihad dijalan Allah. Tepuk dada tanyalah iman. Jangan sekali2 menjadi gunting dalam lipatan, menjadi  pagar yang makan padi. Sokong yang bawa rebah.

Jadilah anggota kerajaan yang berani kerana benar. Malaikat Raqib dan Atid tidak pernah lena mencatat. Apa yang penting kita buat yang terbaik untuk diri kita to serve no man but to mankind.


' The best way to serve god is to serve mankind '


Thank You Allah for the gifted hand.

No comments:

Post a Comment