Tuesday, June 21, 2011

Sayang semuanya sudah terlambat...


Zaman sudah berubah. Mak ayah zaman sekarang berlumba2 nak buat baik dengan anak2 bila anak2 sudah dewasa. Segala keperluan anak disediakan tanpa banyak bicara. Apa nak semua boleh bagi. Nak itu nak ini. Segala disediakan dengan mudah. Sanggup berhutang demi memenuhi tuntutan anak2. Anak2 marah mak ayah sudah jadi perkara biasa.

Anak2 pun mula mencuri peluang dan mencari ruang untuk buli mak ayah. Bila lagi...Padanlah awal2 lagi P. Ramlee dah buat Anakku Sazali.

Semasa kecil terlebih timang . Mula merangkak dah tak ada masa. Sudah tidak punya waktu bermain bersama. Bergurau senda jauh sekali. Mak ayah sibuk bekerja. Nak makan bersama langsung tak de masa. Malas masak lagi tak guna. Mentang2 anak2 tak boleh berkata2, dibiarkan terlepas begitu saja. Ada yang serah kat maid bulat2, ada yang hantar pengasuh sampai senja, ada yang sanggup hantar kekampung konon nak jimat belanja.

Ada yang buat mak macam orang gaji. 

Bila anak2 mula bawa diri, mencari kawan tempat mengadu, memilih pasangan yang tak menentu, mak ayah mula meraih kasih. Cuba nak jadi mak ayah  terbaik. Mula mendekati pada yang dah tak sudi. Mula memikat hati anak2 konon2nya berbuat baik dengan anak2 baru anak2 akan buat baik dengan mak ayah.

Bermulalah kepincangan keluarga. Mak salah ayah dan ayah salah mak. Silap haribulan bercerai jalan selesai. Sayang seribu kali sayang, semuanya sudah terlambat.

Berbanding dengan mak ayah dulu2. Dah diberi makan, pakai dan pelajaran. Pandai2lah fikir sendiri. Mak ayah tak pernah meraih kasih anak2. Sampai waktu dan ketika anak2 dengan sendirinya berbuat baik dengan mak ayah. Semuanya gara2 mak ayah dulu2 cukup yakin dengan pesanan tauhid.

"Berbuat baiklah kepada ibu bapamu, nescaya anakmu akan berbuat baik kepadamu. Dan bersikap jujurlah kepada ibu bapamu, nescaya isteri kamu akan bersikap jujur kepada kamu." 

(Hadis al-Tabrani)



No comments:

Post a Comment