Tuesday, February 5, 2013

SubhanAllah, Alhamdulillah...

Puji dan syukur pada Ilahi. AnugerahNya yang tiada terhingga. Hari ini, hari Selasa, 5 Februari bersamaan 24 Rabiulawal, usia merangkak setapak lagi. 54 tahun sudah diberi nafas untuk terus menghirup udara Allah. Menumpang berteduh didunia fana sebelum dijemput pulang oleh Yang Maha Kaya.


Allah tak pernah mengungkit segala pemberian malah Dia terus memberi, memberi dan memberi. Bila sudah cukup segala pemberian, kita dijemput pulang lalu disoal apakah pula yang kamu beri setelah sekian lama Aku tinggalkan kamu menumpang teduh dalam duniaKu.


Sungguh hamba bersyukur masih diberi kesempatan untuk berbakti pada orang tua. Memohon keampunan siang dan malam bagi pihak keduanya yang sudah tiada lagi didunia ini. Menghadiahkan segala pemberian pahala jika ada bagi menyuburkan taman-taman syurga mereka disana.

وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا
"Wahai Tuhanku, kasihilah mereka berdua, sebagaimana mereka berdua telah mendidik aku waktu kecil"(Al-Isra’: 24).


Semua yang beriman yakin pada 3 perkara yang kita ditinggalkan setelah jasad bersemadi diliang lahad. Rebutlah 5 perkara sebelum datangnya 5 perkara lagi yang pasti menanti.


Bagi menyemarakkan cinta pada Nabi s.a.w. inginku rakam segala pemberian tandamata dari anak-anak tercinta. Anak-anak yang tidak pernah lupa mengucapkan selamat hari lahir buat bonda. Kemudahan teknologi maklumat tidak disia-siakan untuk terus berbudi  pada Qaseh Bonda.


SMS pertama jam 00.12 , diterima dari my girl, anakku yang pertama dengan ucapan,

' Mama...happy birthday!!! Semoga sentiasa sihat, ceria dan bahagia...Nanti i balik kita celebrate ok..i love you !!! And i miss you....'


SMS kedua masuk jam 00.17 Alif Farhan, a gentleman to all wishing me,


' Happy birthday mama!!! May Allah bless u. My prayers are always with u mama. Thank you for everything.:) '


Sementara membalas sms yang masuk, panggilan diterima dari anak lelaki sulong jam 00.21, mengucapkan happry birthday secara langsung dengan nada  manis,

'  Happy birthday mama, Birthday girl xtido lagi ke? Birthday yang ke berapa ni?


Kami berdua ketawa dimalam yang sunyi bila ku katakan entahlah sayang, yang ke 45 kut !!!


Apapun jawapannya thank you to all of you for being such a wonderful kids to me. Brave, gentle and kind.


Bangun pagi-pagi setelah solat, berdua bersama Adam kami senaman pagi-pagi. Alhamdulillah menerima ucapan happy birthday dari suami dan Adam Haqimi. Berpelukan kami suami isteri, lalu dimarahi Adam konon malu pada orang yang lalu lalang padahal subuh masih ada, tentu gelapnya masih samar.


Terima kasih pada suami yang sudah menyiapkan teh tarik untukku bersarapan. Indahnya sabar bila kemanisan dapat dikutip dihujung usia.


Begitulah indahnya hari ini ku rakamkan rasa bahagia menyambut genapnya usia 54 tahun. Tiada kata secantik bahasa, tiada gambar seindah lukisan nak ku gambarkan perasaan. Mujurlah dengan kemudahan dunia tanpa sepadan, dapatlah juga ku rakam suasana rasa melalui blog yang tidak sepertinya ini untuk kenang-kenangan bila akhir nanti.


Secebis kisah indah dalam hidupku. Puas sudahku harungi segala onak dan duri. Tanpa Qaseh sejati ayahbonda mana munkin hamba sekuat ini. Tanpa cinta suci yang hamba miliki mana munkin ada kesabaran dalam diri. Tanpa cinta agung, mana munkin kenal makna siapa kita yang diciptakan terlalu sempurnanya ilusi Tuhan. Sempurna lagi ciptaanNya dalam diri  junjungan kita yang dimuliakan. Penghulu segala nabi, Nabi Muhammad s.a.w.


Sayunya hati mengenangkan kasih nabi pada fakir miskin dan anak-anak yatim. Cinta nabi pada umatnya begitu tinggi sedang Nabi punya banyak kelebihan mukjizat membolehkan Nabi menjadi apa saja. Namun begitu baginda sanggup menjadi miskin dan mati sebagai orang miskin. Andainya nabi hidup kaya raya didunia, mana munkin kita yang miskin dapat menaruh harapan untuk ditempatkan nanti bersama Nabi. Cukuplah Al Quran, mukjizat yang ditinggalkan jadi pegangan penyuluh jalan, bersama hadis peninggalan baginda, menemani kita agar tidak sesat dari membangga diri kononnya hidup sudah sempurna.


Antara hadis yang meresap jiwa, memandang pada persekitaran yang ada. Ramai kita leka untuk bermuhasabah...


" Berbuat baiklah kamu kepada kedua ibu bapa kamu,nescaya anak-anak kamu akan berbuat baik kepada kamu".


Sesungguhnya ada diantara kita yang memang tiada hubungan namun ada  pertalian saudara sesama Islam seperti mana hadis nabi s.a.w.


"Tidak sempurna iman seseorang daripada kamu sehingga ia mengasihi saudaranya seperti dia kasihkan dirinya sendiri" dan ada lagi hadis yang menguatkan kesempurnaan iman bilamana Nabi bersabda lagi yang membawa maksud,


 “Tidak sempurna iman seseorang kamu sehingga aku lebih disayangi daripada kamu menyayangi kedua ibu bapamu dan manusia seluruhnya"


Senyum-senyumlah selalu dan semarakkan cinta Nabi hari ini.




No comments:

Post a Comment