Monday, February 4, 2013

Keajaiban ciptaan Tuhan

Semarakkan cinta pada Nabi sempena bulan kelahiran baginda. Masa dulu-dulu suka sangat dengan alunan lagu ini,


' Tercipta satu lembaran sejarah ditanah suci kota mekah, hari yang indah penuh syahadah, bermulalah sebuah kisah...................'



Lagu lama Al Mizan ini seakan berkumandang semula menjadi halua telinga. Sungguh masa pantas berlalu. Sedar tak sedar esok Selasa, usia merangkak setapak lagi. Beruntunglah pada mereka yang diberi kesempatan melawat diantara tujuh keajaiban ciptaan manusia yang diilhamkan dari Yang Maha Kuasa. Antara keajaiban dunia seperti istana terindah Taj Mahal, Tembok besar negeri Cina terbina kukuh atas kerahan keringat manusia. Menara Eiffel kebanggaan bangsa. Bermacam-macam lagi keajaiban yang ada namun yang pasti ajaibnya lagi ciptaan kita yang bernama manusia.



Hamba mampu bersyukur masih diberi kesempatan menikmati antara tujuh ciptaan secara langsung dari Maha Pencipta kepada kita umat manusia.Nikmat mata meskipun semakin kabur namun masih boleh lagi melihat indahnya alam ciptaan Tuhan. Nikmat  mendengar ayat-ayat cinta. Menjadi pendengar yang setia, mendengar keluh kesah. Nikmat suara yang tidak pernah tua dan masih boleh berkata-kata. Nikmat merasa pahit manis, asam garam rencah dunia. Nikmat merasa sentuhan cinta berpandukan akal nikmat paling sempurna yang tidak diberikan pada makhluk lain selain makhluk bernama manusia. Akal yang mencantumkan rasa hidup ini untuk apa, untuk siapa dan akan kemana akhirnya. Nikmat hidup berkasih sayang, bermesra, bermanja, senyum dan ketawa memandu kita mengenal jalan pulang. Makna cinta tulus, cinta kudus, cinta kasih sebersih selasih, menemukan kita cinta paling agung.



Dalam menyambut usia tua esok Selasa, hamba bersyukur dapat menumpang teduh dibawah naungan bulan Rabiulawal  tahun ini.



Hamba rakamkan doa yang diamalkan setiap pagi. Mudah-mudahan hamba tidak lupa meninggalkannya dan mudah-mudahan menjadi  buah tangan untuk anak-anak cucu.



' Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Selawat dan salam pada Nabi junjungan, Nabi Muhammad s.a.w. pada keluarga serta para sahabat baginda. 
Ya Allah! Sesungguhnya hamba memohon padaMU akal yang cerdik,ilmu pengetahuan yang bermanfaat, hati yang tenang,budi pekerti yang baik, rezeki yang halal dan berkat, amal yang suci, kesudahan yang sempurna, anak keturunan yang soleh, dunia yang mendatangkan kebajikan, akhirat yang membawa nikmat. 
Selawat dan salam dilimpahkan pada penghulu kami, Nabi Muhammad s.a.w. pada keluarga serta  para sahabat baginda  dan segala puji bagi Allah, Tuhan pentadbir alam semesta '



Life is beautiful, freedom is power, sharing is caring. 








No comments:

Post a Comment