Friday, April 12, 2013

Terima kasih, cikgu!!

Hari ini dan hari-hari seterusnya menjelang pilihanraya, rata-rata kita digelapkan mata dengan bendera lambang kati. Tunggang terbalik lambang  kati dipacakkan dijalanan. Almaklumlah kati sudah tidak diguna pakai lagi. Ukuran kati sudah tidak releven dalam memberikan timbangan.

Bulan tetap mengambang bahkan disunatkan berpuasa di bulan gelap maupun pada bulan cerah.

Timbang kati tidak pernah adil. Mata menjadi saksi pada keadilan rakyat penentu masyarakat. 

Roket lambang kebanggaan zaman, melancar terus keudara tanpa menoleh kebelakang.Pimpinan kati dipenuhi ketua recycle. Mana munkin menongkah arus bergelora. Tersangat jauh untuk kati menjangkau minda pakatan rakyat


Kati menang, Rakyat Senang??


Rakyat lebih senang bila BN tidak menang. Senang menonton TV dengan selesa bersama keluarga. Berbanding sekarang, rakyat dikongkong minda dari pagi sampai kemalam. Saluran TV sudah seperti saluran mati. Kejap-kejap keluar lagu terima kasih, terima kasih. Kemudian mengunkit pula dengan iklan janji ditepati. Sudah melewati usia 55 tahun Malaysia Merdeka, tv masih menayangkan iklan janji dtepati. api air disalurkan setelah sekian lama rakyat marhaen bergelap/


Tidak cukup dengan itu, diulang-ulang apa yang telah dibelanjakan kepada rakyat.Rakyat tidak ingin tahu apa yang kati belanjakan. Rakyat cuma nak tenang, sejahtera dalam memakmur negara. Minyak tak perlu melambung tinggi, tol sepatutnya turun harga, bila sudah lama kita guna jalanraya. Air anugerah dari bumi sepaututnya paling murah, tidak membebankan bahkan sepatutnya disalurkan air sebersih selasih, tidak lagi perlu filter canggih. Kesama rataan dalam merasa kemakmuran negara.

Kemudahan belajar disekolah sepatutnya zaman serba canggih ini rakyat rasa selesa bila kesekolah. Apakah akan ada sekolah dikampung dibekalkan bilik darjah berhawa dingin?? Tandas sekolah wajib diutamakan kebersihan bagi mendidik anak-anak hidup bermasyarakat.. Kemudahan sekolah tidak pernah sempurna. Segala peruntukan entah kemana. Mana yang patut didulukan selalu tinggal kebelakang.


Keretapi zaman jepun masih ada. Cuma di Kuala Lumpur berlagak canggih.  Berpusu-pusu rakyat menggendong anak, dalam kepanasan keretapi kelas 3. Perdana Menteri dan isteri dari dulu sampai kini bertakhta megah membawa slogan janji ditepati.


Bila kerajaan dibawah pemerintah kati pun mengungkit, apatah lagi para ibu bapa zaman kati bermaharajalela.. Hari-hari mak bapa mengungkit apa yang telah diberi pada anak-anak. Memandang rendah pada kebolehan anak, ada pula yang takut sangat menegur anak. Bak kata UAI ramai ibu yang melahirkan tuan.


Senario kerajaan kati dengan kehidupan sebahagian  masyarakat melayu hampir sama. Kita tidak nafikan jasa kati, macam juga jasa mak bapa. Cumanya kita bersarakan kati yang sudah lama. Sudah nyanyuk dan sudah  lapuk. Macamlah mak atau bapa yang tidak mahu berubah, masih tidak jumpa jalan pulang.Apa yang anak-anak wajib buat adalah doakan selalu untuk mak ayah.Doakan semua dicampakkan hidayah.


Contoh ada pada Mohd Hafizudin yang munkin kesal pada peri laku mak bapa. Akhirnya Hafiz ambil keputusan tidak pernah bersuara sampai hari ini. Usia Hafiz yang sudah melepasi 25 tahun membuatkan kita insaf pada persekitaran hidup berkeluarga, ditambah pemerintah yang sudah tua bangka pun masih tidak sedar diri sampai ke senja.


Bila keduanya sudah bersara, segala tempat nun jauh dipelusuk negeri telah dibawa Hafiz untuk berubat. Ada yang kata Hafiz disampuk, Hafiz dirasuk, Hafiz terganggu emosi. Hakikatnya Hafiz nampak normal, sihat cuma tidak ingin bercakap.Siapakah yang kita nak salahkan. Pada siapa kita nak tuding jari bila Hafiz tak ingin bicara. Mak Hafiz bercerita, dia terhebat masa bekerja. Bapa Hafiz pun sama. Kepentingan anak entah ke mana.  Apakah Hafiz yang bersalah??? Hidup Hafiz kabarnya bertemankan lagu.


Aduhaiilah Hafiz...menarik tentang Hafiz, dia selalu bangun sembahyang subuh. Tidak dikejutkan oleh sesiapa. Bila mak bapa terlebih sangat bercakap, biarlah Hafiz  meniti usia tanpa suara, tanpa bual bicara.


Tepuk dada tanya iman kenapa Hafiz begini, kenapa Hafiz begitu.. Kemunkinan Hafiz antara mangsa penderaan mental. Hafiz mempunyai seorang adik stunted growth. Walaupun nampak normal seperti kanak-kanak tahun 4 tapi sayu memandang adik Hafiz rupa-rupanya  sudah berusia 17 tahun. Kasihan hamba pada anak-anak era pemerintahan kati. Peluang dan ruang tumbesaran seorang manusia lansung tidak pernah diambil kira. Kati memang gumbira bila ramai anak melayu jadi tidak berguna. Kati cukup bangga bila dapat meramaikan Profesor kangkong. Kati memperalatkan orang gomen macam lembu.


Kita tidak dapat membantu Hafiz sebaik munkin tapi kita dapat membantu masyarakat untuk tidak memilih kati kali ini. Media mempunyai pengaruh besar dalam membentuk minda masyarakat berdaya saing. Khususnya saluran TV pilihan kanak-kanak. Apakah yang kati bekalkan melalui tv dalam membentuk anak-anak sihat, gembira, kuat mental, kuat fizikal. Kita tidak sanggup melihat kanak-kanak berjiwa seperti Hafiz terus berkembang diluar sana. Minda tv dijumudkan demi mempertahankan talian hayat kati. Tidak sanggup  sebagai ibu, kita dipaksa mendengar lagu Terima kasih.


Kati jadi parti tak tahu malu. Menagih simpati rakyat. Kati tidak perlu bimbang, jika kati dipihak benar. Mana ada emak yang sanggup meminta-minta pada anak-anak setelah  segala yang dikorbankan demi masa depan  anak-anak. Timbang kati mengajar remaja semakin  melupakan emak bapak. Kati tidak merujuk pada ulama' bahkan kati ketepikan para alim ulama'. Kati membenarkan segala durjana maksiat, kati menenggelamkan harapan rakyat. Kati mewujudkan suasana bekerja orang-orang malas. Berpolitik cara kati sudah tidak boleh diguna pakai. Kati mencampur adukkan politik dengan sistem pentadbiran kerajaan. Dasar kerajaan sepatutnya bekerja demi rakyat. Kati menukar sistem menjadikan kerajaan dicipta untuk mengisi tembolok Perdana Menteri.


Akhirnya kati jadi tunggang langgang sepertimana bendera kati yang dikibarkan lintang pukang, Baju lambang kati yang dipakai oleh puak-puak kati sendiri sudah melambangkan kati memang parti tunggang langgang. Kita tidak menuding jari pada sesiapa dalam mencari kebenaran. Peluang yang diberi 5 tahun sekali, jangan dipersiakan tanda jihad kita dijalan Allah. Tangan yang akan ditanya, apa yang telah kita laksanakan dalam memelihara hubungan kita dengan Allah dan hubungan kita sesama manusia.


Wahai anak-anakku, andainya emak tiada lagi didunia, jangan lupa mengundi bila sampai masa. Ingatkan pada anak-anak cucumu agar terus melaksanakan tanggungjawab untuk memilih wakil rakyat bagi membela nasib rakyat jelata. Sesungguhnya rakyat benci mendengar dendangan lagu terima kasih, terima kasih pada lambang kati. Masakan rakyat boleh dipaksa, dipenjara minda dengan, I  LOVE  PM..


Cukuplah terpahat jadi sejarah terindah. Terima kasih, Cikgu!!!


Jangan lupa 5.5.2013. 


Jom mengundi











No comments:

Post a Comment