Sunday, February 20, 2011

Ahlan wa sahlan

Selamat datang YB Khalil Idham Lim @ Cina Islam wakil rakyat TiTi Serong merangkap Blogger Cina Islam.
Masjid Al Muksinin Kg. Raja mengalu-alukan kedatangan hamba Allah yang dikurniakan taufik dan hidayah menerima Islam dengan sepenuh hati, sepenuh jiwa dan sepenuh rasa tanggungjawab dalam memikul amanah.

Sudah lama saya kepingin benar melihat YB dan mendengar suara YB. Setelah sekian lama  saya mengikuti blog YB dan selalu juga saya meninggalkan jejak-jejak Qaseh saya di sana. Saya sedar YB munkin tidak samasekali menjenguk blog yang tidak sepertinya ini tapi cukuplah posting saya kali ini khusus untuk  mengingati kehadiran YB di masjid kg. raja. Saya tinggalkan jejak ini pada anak cucu yang mungkin satu hari, satu masa berkesempatan meluangkan waktu menghayati Gubahan Qaseh Bonda.

Benar apa yang diperkatakan YB, Cina ada raya cina.  Melayu ada  raya apa?? Ada raya Melayu??  Cina Islam tidak memperkecilkan maruah dan istiadat keturunan nenek moyang bahkan mana yang baik boleh jadi ikutan asalkan tidak lari dari akidah Islam. Cina Islam membuka minda melayu seluas2nya yang Islam itu bukan hak mutlak orang2 melayu semata2. Antara yang terawal memeluk Islam adalah dikalangan bangsa Cina itu sendiri yang berada nun jauh dibenua sana.

Bukan kehendak kita untuk dijadikan kita dikalangan bangsa melayu, bangsa cina bahkan bangsa apa sekalipun. Semua ditakdirkan oleh Allah. Dia yang Maha Berkuasa menghidupkan kita dimana saja untuk kita saling kenal mengenal demi satu ikatan perpaduan.

Mengagumi satu2 ayat kalam suci Tuhan yang ditafsirkan oleh YB, malu rasanya dalam  diri  sendiri dan saya pasti ramai lagi diantara jemaah yang berada dalam masjid kg. RAJA merasakan sama. Kita yang dah lama Islam pun tidak mampu pun untuk mengupas ayat Al Quran. Nak baca dengar lancar  pun belum tentu. Dari kecil cukup pandai Bismillah, bila sudah besar, Islam kita buat  mudah.

Paling lancar baca Fatihah, nak tafsir surah Fatihah??

Walaupun hanya memandang dari jauh, cukuplah dapat mendengar suara YB dengan jelas . Mesej YB  menggerak inspirasi orang melayu jangan hanya pandai berdengki dalam perjuangan Islam. Peristiwa Memali membangkitkan semangat YB sedangkan ramai melayu diluar sana langusng tidak terkesan dengan peristiwa berdarah di Memali.  Orang Melayu  sibuk dengan ketuanan melayu padahal hidup bertuan tak ada pun dalam hadis dan Al Quran. Fitrah manusia hidup berTuhan. Bila sudah tak takut Tuhan takutkan tuan, jadilah seperti  kerajaan yang memerintah sekarang. Tuan buat perkara salah pun tiada siapa berani menegur.  Yang arif dan para ulamak macam melukut di tepi gantang. Sampaikan lagu selimut putih pun di gam untuk siaran. Takutnya dan gerunnya mereka bila Izrail datang memanggil. Dengan Israel, mereka  sanggup terbang bersama berkawan2.

Usia subsidi yang Allah beri bukan untuk meraih sokongan bakti, tapi cukup untuk memperbaiki budi supaya menguntungkan pemberian subsidi.  Bersiap sedia dengan redha bagi menyahut panggilan Ilahi yang akan sampai pada bila2 masa.  Di jemput malaikat dengan Ahlan wa sahlan.

Apa kita bawa pulang sepanjang diberi tempuh matang dalam perjalanan  ini untuk dipersembahkan pada Maha Pencipta.







No comments:

Post a Comment