Tuesday, February 15, 2011

Cinta Klasik

Walaupun tidak pernah bersua, tidak pula dihidupkan dalam zamannya, cinta padanya sudah terpahat dihati. Rindu dendam pada qaseh sayangnya yang suci.

Imam Al Ghazali menggariskan amalan wirid harian dalam mencari ketenangan dan kebahagian hati.  Khusus pada hari Selasa pesan Imam Al Ghazali hendaklah memperbanyakkan selawat pada baginda Rasulullah s.a.w. Sempena Malidur Rasul tahun ini yang jatuhnya pada hari Selasa, hari nostalgia, sudah pasti berselawat menjadi dendangan hati sanubari.

Semakin banyak kita berselawat semakin sebak rasa dijiwa terkenangkan hidup baginda  sebatang kara tanpa Qaseh sayang ibu dan bapa berbanding kita yang mendapat penuh Qaseh sayang kedua orang tua. Setiap kali menghayati selawat, airmata pilu akan mengalir,  terbayang pada anak kecil yang menumpang susu. Bila  dewasa menempuh berbagai dugaan. Di benci, dihina bapa2 saudara. Apa yang dibekalkan hanya sumber kekuatan para sahabat dan Qaseh sayang para isteri dalam harmoni. Tatkala berbuka puasa baginda berkongsi sebiji kurma sedang ada diantara kita yang berbuka puasa dengan hidangan penuh meja.  

Timbul rasa cinta yang amat sangat pada nabi Muhammad s.a.w. Apalah sangat hidup kita ini jika nak dibandingkan dengan kehidupan baginda dan para sahabat. Susah sangatkah kita untuk berselawat bagi menunjukkan betapa Qasehnya kita dan betapa beruntungnya dijadikan kita umat Muhammad.

Antara selawat paling popular adalah selawat syifa'. Penyembuh segala duka lara. Pengubat sukma. Berselawat menghidupkan hati dan sudah pasti hidup jadi tidak bermakna tanpa berselawat. Syahdunya malam ini dengan kemunculan malam 12 Rabiulawal. Gerangan apa yang menyentuh Qalbu sehingga tak tertahan rasa dihati menahan segala sebak didada. Aku kembalikan rasa rindu, rasa hiba  padaMu wahai Allah.

Selawat dan salam semoga tercurah kepada sebaik2 makhlukMu yang terindah, penghulu kami Nabi Muhammad s.a.w. dan ke atas segenap keluarganya serta para sahabat baginda. 

Segala puji bagi Allah, Tuhan Pentadbir semesta alam.






No comments:

Post a Comment