Sunday, April 22, 2012

Bila mak sudah tiada....





Bila mak sudah tiada, semua yang dilihat memberi makna. Teringatkan lagu dari hujan lirik ciptaan permata didasar lautan (loloq),


Munkin itu sementara,
Bila jumpa penggantiku,
Jangan dilupakan aku...


Hikmahnya bila mak sudah tiada didunia...apa lagi yang lebih berharga.
Bila mak sudah tiada....doa dipanjat untuk siapa.
Bila mak sudah tiada....melihat cermin nampak siapa.

 
Sejak akhir2 ini makan semakin laju tidur pula bertambah maju. Letak kepala lena selena-lenanya. Biasalah iman tak pernah ampuh. Nabi benci pada orang yang besar perut. Puas ku memujuk seperti Malek Bin Dinar memujuk nafsunya namun semakin dipujuk semakin mengada2 nafsu bermaharajalela.


You are what you eat. 


Berat badan mengundang malas. Lawan tetap lawan menentang musuh dalam badan. Sejak memandang susuk tubuh pak samad rasa malunya melihat baju2 yang tak muat di badan. Lembu pun kalau dia kenal Tuhan, nescaya tiada lagi lembu2 gemuk untuk santapan umat.


Bila mak sudah tiada, terjumpa nota dalam simpanan.
'pahit jangan terus dibuang, manis jangan terus ditelan '


Memang mak tiada pengganti. Bila mak pergi tidak kembali, kering sudah airmata. Ada lagi yang seperti mak diluar sana. Melihat wajah pak samad orang lama meskipun berlainan gender, pegangannya sama macam mak.


Terkenang semula suatu waktu, ketika Anwar Ibrahim dipecat. Mak bangun marahkan Mahathir. Andai adalah gambar mahathir dalam rumah ini, mak nak pijak2 dan nak ludah muka mahathir.


Itulah mak. Ketika ada diantara anaknya yang memuja mahathir, mak tetap tak minat. Mulai saat itu, kami menjelajah pelusuk desa, meredah lecah dicelah pokok2 pisang hanya untuk mendengar ceramah reformasi.


Reformasi dulu2 kalau tak bertudung, tandanya jahil tapi kalau dah tua2 pun masih tak bertudung melambangkan si anak itu degil. Siapa emaknya dan tidakkah dia kasihankan emaknya bila mak sudah lama tiada. Kini, sampai anak dah tua  masih tak kenal jalan pulangnya. 


Bukan saja tak hormat dan tidak rindu bila mak sudah tiada malah menjadi tanda bila sudah bergelar isteri tetap tak jaga airmuka suami. Sudahlah sang suami pun tak berapa nak mengaji, memberi maksud suami pula sudah malas bicara. Bila suami dah malas menegur....nampak sangatlah rumah tangga kian hancur. Bila rumah sudah nak reban, Lihatlah kebangkitan anak2 Malaya.


First impression is your last impression.


Bila memandang rosmah. jangan dikasihankan pada suaminya yang bukan anak jantan. Jangan manjakan anak macam puan  rahah. Sampai tak ada keberanian menegur anak. Jangan melembutkan anak seperti lembutnya hati Tun Razak kelak beginilah akibatnya pada negara dan juga bangsa.Lantaran itu negara dipenuhi oleh jantan2 yang takut bini. Mencengkam rasa marah anak2 pada bapa.


Harta itu pusaka firaun, ilmu itu pusaka nabi. Warisi harta dengan berilmu kelak pencarian itu membuka mata semua yang dimiliki bukan Ahmad Albab yang punya.Hikmah berharta untuk berbakti sebanyak munkin selama hayat masih ada. jangan nanti tercari2 seperti Sa'alabah.


Bila mak sudah tiada, bila makan sudah tidak berselera, bila tidur pun sudah tidak lena, nyawa pun sudah dihujung mata, itu tandanya umur sudah tua. Menjadi petanda hidup tidak lama. Termotivasi sungguh dengan keupayaan Pak Samad lalu hari ini mencabar nafsuku untuk tunduk pada kemahuanku.


Health is wealth.


Segala nampak nyata bila mak sudah tiada...teruskan berdoa, hindari putus asa, aku mengingatkan diriku sendiri,


Zikir Nabi Yunus, Surah al-Anbiya' ayat 87 (Doa Nabi Yunus)


" Maha suci Engkau, sesungguhnya aku menzalimi diriku sendiri"







No comments:

Post a Comment