Monday, April 16, 2012

Dua Wajah Orang Lama

Kata Pak Samad Said ' saya tak nak mati sia2 '. Sekurang2 Pak Samad bersedia turun takhta demi anak2 bangsa. Jasa laungan Pak Samad dikenang oleh anak2 cucu hingga seribu tahun biar seribu zaman. Hingga akhir nanti terpahat jadi sejarah.



Pak Samad dan Tuan Guru Nik Aziz adalah antara dua tokoh ilmuwan melayu sejati. Raut wajah nampak tenang tapi hampa. Wajah yang bisa menggamit jiwa untuk kembali tunduk setelah sekian lama bermaharajalela. Meskipun nampak tenang, luka terpendam  semakin dalam. Wajah kasihankan anak2 cucu yang bakal ditinggalkan.


Mereka hadir untuk kita, dizaman kita yang semakin luka. Terharu melihat Pak Samad bersama anak muda dikala jam sudah 3 pagi masih segar didataran. Tersentuh hati melihat gambar2 tuan guru yang menikmati hidangan hanya duduk dikerusi plastik.


Siapa kita kalau nak dibandingkan dengan dua insan yang dimuliakan Tuhan. Teringat kembali pantun lama antaranya,


Pulau pandan jauh ketengah, gunung daik bercabang tiga,
hancur badan dikandung tanah, budi yang baik dikenang juga.

Pisang emas bawa belayar, masak sebiji di atas peti.
Hutang emas boleh dibayar, hutang budi dibawa mati.


Budi luhur keduanya menjadi obor bagi anak2 muda, menghangatkan Mahathir dan konco2nya.


Seharusnya kita meninggalkan sesuatu, tanda buah tangan untuk anak cucu.Semangat juang untuk kembali bersuara ketika semangat mereka diperlukan. Kemampuan jati diri keduanya untuk menjadi insan sejati,ternama didunia, muliana diakhirat.Mendidik hati bagaimana menempatkan diri untuk jadi manusia tenang ketika dipuncak. Dalam tenang pula jangan disangka tidak ada buaya. Sampai masa biar dimamah usia, asalkan mengikut sunnah, yang salah tetap bersalah.


Jangan rapuh pegangan, Jangan bermuka2, Jangan berbuat janji, Jangan jadi pondan.


Sudah jauh perjalanan Pak samad dan tuan guru Nik Aziz dan sudah lama mesej mereka bergema. Membara dijiwa membakar semangat kita. Sama2lah kita panjatkan doa agar apa yang jadi idaman ke dua tokoh bangsa ini menjadi kenyataan hendaknya. Ameen....


Termotivasi dek perjuangan mereka laluku rakamkan rasa sempurna melalui ukiran dua wajah bertakhta dihati.

No comments:

Post a Comment