Tuesday, April 3, 2012

Cinta Online

Tak kenal maka tak cinta. Bila dah kenal Online selalu. Tak kira dimana.


Mata melihat, hati melawan. 
Mata memandang alam, hati mengingat Tuhan.


Siapalah hamba disisiMu. Hanya semut kecil di tengah belantara.Pun begitu hamba wajib bersyukur masih diberi peluang belajar bercinta secara on line.


 Allah berfirman:
 
“Maka Dia mengilhamkan kepadanya (jalan) kejahatan dan ketakwaannya, sungguh beruntung orang yang menyucikannya (jiwa itu), dan sungguh rugi orang yang mengotorinya.”

( Asy-Syam 91:8-10 )



Masa berlalu, usia merangkak tua. Ikut hukum akal usia tinggal hanya sedepa. Kematian menanti hanya dihujung mata. Sebelum dibawa pergi, tidak akan ku sia2kan saat2 indah bercinta dalam online.


Cinta muda-muda selalu bermain dimata. Makan tak lalu, tidur pun jadi tak lena. Bila bersama jadi bahagia, bila terpisah, hilang serinya. Cinta ibu bapa tak kurang hebatnya. Sampai masa tiba pula giliran mereka meninggalkan kita.


Sebelum ajal menjelma, bersama kita menikmati kekuatan cinta online. Dunia rekaan kian canggih. Boleh chatting, boleh skype, boleh online hanya dihujung jari. Dimana saja boleh belajar sambil bekerja. Mengumpul kekayaan dunia sambil bercerita dan bergurau senda.


Semakin canggihnya kehidupan manusia, semakin menebal rasa cinta dalam talian yang tidak pernah putus. Online kita dengan Pencipta, dengan Dia yang Maha Mendengar, Maha Kuat lagi Maha Perkasa.


Sementara masih diberi peluang, carilah ruang bersua anak yatim untuk mengusap  kepala. Berilah makan orang miskin bila berduit. Ziarahlah pusara, untuk mengingat mati, melembutkan rasa supaya binasa rasa, cintakan dunia.


Firman Allah,


Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya dan Kami lebih dekat dari pada urat lehernya.

(Al Qaaf:16)


Dalam seni biasanya manusia mendekati kebenaran.Dalam mendepani kemajuan pula ingatkanlah diri selalu,


'Ya Allah, jadikanlah hambaMu ini hambaMu yang sabar, hamba yang sentiasa mensyukuri nikmatMu dan yang sentiasa memandang diri hamba terlalu kecil apabila berada disisiMu '









No comments:

Post a Comment