Wednesday, March 13, 2013

' Jewel from paradise '

Semalam hari Selasa hamba berkunjung kerumah sebuah keluarga saudara baru. Lama tak jumpa tiba-tiba dapat berita kedua-dua beradik sudah memeluk Islam. Hampir 4 tahun tidak berjumpa. Siapa sangka hidayah Islam dicampak didada mereka lalu hari ini, kami bersua bagaikan penyatuan ummah.

 
Alangkah ceria nampak keduanya. Adiknya Nur Lina awal lagi sudah dibukakan cahaya iman. Hampir 7 tahun dia mengucap syahadah. Dia masih single. Dalam perancangan hampir lebih tujuh tahun juga untuk mendirikan rumahtangga namun ada saja halangan menimpa. Apapun keduanya setia menanti saat bahagia.

 
Kakaknya yang dulu bernama Pamela aka Pam baru Ramadhan lepas, dia sekeluarga bersama suami dan 2 anak perempuan, Iman dan Amani dibukakan cahaya hidayah Allah.


Pamela bertukar jadi Tahira Taazneem. Sedapnya nama, apa maknanya.


' Ala-ala Arab lah sikit auntie, lebih kurang macam Jewel from paradise'

 
Seronok mendengar Tahira bercerita tentang hidayah dari Dia. 


Dari dulu saya memang berminat. Adik pun dah lama masuk Islam. Dia nampak tenang dan bahagia. Alhamdulillah saya tanyakan suami, dia setuju. Kami bimbang tentang masa depan anak-anak. Didikan ugama penting jadi saya nampak Islam is the way of life. Ramadhan lepas kami berempat masuk Islam.


Sejauhmana, Tahira belajar...


Saya masuk class. Selebihnya banyak kemudahan melalui internet. Anak-anak lagi mudah belajar. Cepat dapat dari ayah mereka. Alif bata dah pandai sambil bernyanyi-nyanyi ikut  dalam you tube.


Mak cik suka dengar Dr Zakir Naik. Adakalanya rasa sebak mendengar dia berceramah. Kelebihan dia dapat menarik orang bukan Islam berkumpul, bersemuka dalam satu program. Pada masa itu juga ada yang Allah bukakan hidayah Islam berhadapan dengan Dr. Zakir sendiri yang sedang berceramah.


Betul tu auntie. Dr. Zakir penyumbang terbesar untuk saya mendekati Islam. Saya banyak dengar melalui you tube ceramah Dr. Zakir.


Keriangan jelas terpancar diwajah-wajah yang mendapat cahaya cinta Allah.


Mak Tahira bila lagi...


Mak Tahira bernama Mariammah aka Mary berugama Kristian. Perkenalan kami bermula lebih tujuh tahun yang lalu. Ketika itu, Mariammah masih lagi bekerja sebagai kakitangan hospital. Setiap petang, entah dari mana gerangan Mary dapat maklumat, Mary selalu datang berkunjung kerumah.


Mary bercerita tentang ragam anak-anak. Mary sebagai penganut Kristian, fasih berbahasa Melayu datang nak minta penawar, menyembuhkan segala luka dihati. Sebagai pendengar setia tambahan pula Mary seorang kristian, apa yang perlu dibaca. Tidak lain dari minta pada Allah mudah-mudahan Allah masukkan hidayah Islam dihati Mary dan anak-anaknya.


Esoknya Mary datang lagi, lagi dan lagi. Anak-anak dah mula dengar kata dan Mary seronok bercerita. Hiba hatiku yang jadi ibu bila melihat tiap kali Mary pulang dengan hanya mengayuh basikal. Selang beberapa tahun anak Mary, Pamela melahirkan baby sulungnya yang sekarang bernama Iman.


Mary meminta bantuan untuk mengurut anaknya dalam pantang. Susah bagiku menerima permintaan bagi orang yang bukan Islam namun dia juga manusia biasa seperti kita lantaran itu permintaannya diterima.


Alhamdulillah, sudah lama tidak berjumpa kini keduanya sudah menjadi keluarga kita, seugama biarpun berlainan bangsa. Cuma tinggal Mary yang masih dalam samar-samar.


Diakhir pertemuan, ketika bersalaman, hamba nyatakan pada Mariammah @ Mary yang satu hari Allah bukakan hati  Mary menjadi Maryam. Mary mengiakan. Tahira kata dia tidak putus berdoa untuk maknya dan mak pun ada pergi class untuk temankan anak-anak.


Selawat dan salam dilimpahkan pada penghulu kita Nabi Muhammad s.a.w. pada keluarga dan para sahabat baginda sekelian dan segala puji bagi Allah, Pencipta alam semesta.


Thank You Allah for the helping hand. Segalanya bermula dengan Sentuhan.







No comments:

Post a Comment