Wednesday, March 6, 2013

Antara Rosmah dan Wan Azizah


Gajah bergajah-gajah, pelanduk juga yang mati tersepit. Begitulah diibaratkan pada tragedi yang menimpa tanahair Sabah. Rakyat hanya mampu sedekahkan Al Fatihah pada saudara seagama yang terkorban. Apa nak dikata sudah ditakdirkan kematian dimedan pertempuran. Kita yang hidup sewajarnya menerima pengajaran. PDRM hanya petugas. ATM  dijadikan boneka negara.


Menteri itu yang jadi penyebab. Sayugia kita yang melihat, mendengar dan merasakan keperitan yang ditanggung oleh ahli keluarga mangsa untuk tidak berprasangka pada anggota Polis khususnya. Tangan kita yang menentukan nasib menteri itu masing-masing. Sudah sampai masanya kita berubah kearah yang lebih baik, lebih  terbuka minda untuk memilih siapa yang layak memimpin negara.Antara Rosmah dan Wan Azizah, siapakah yang paling layak.


Benar seperti kata-kata Tok Guru Hj. Salleh Bin Musa. Nak pilih pemimpin, kena lihat dulu latarbelakang mereka. Sudahkah mereka membetulkan keluarga terlebih dahulu, sebelum nak betulkan masyarakat. Katanya lagi, orang sekarang, buat keputusan tanpa nak rujuk pada alim ulamak. Main ikut suka. Bila dah jadi tak menentu, baru kita nak sedar segala kesilapan. Benar tuan guru, macamlah anak-anak sekarang, buat sesuatu ikut pandai sendiri saja, tanpa mengambil pandangan ibu maupun bapa. Keluarga jadi caca marba bila emak dan bapa sendiri tidak kenal amanah masing-masing.


Bila kita sudah berbuat yang terbaik untuk keluarga. Sama-samalah kita pula membantu berganding bahu memilih siapa paling layak memimpin masyarakat kita.. Sewajarnya kita  tidak lagi memilih dikalangan mereka yang gila kuasa. Nak pilih pemimpin kena tengok siapa isteri yang berada disisinya. Isteri yang baik adalah isteri yang memelihara kehormatan suami. Isteri yang tidak mimpikan bulan dan bintang, isteri yang tidak mendera otak suami jauh sekali menjadi diktator sang suami.


Antara Wan Azizah Bt Wan Ismail dan Rosmah Bt Mansor, jauh panggang dari api. Kak Wan bijak, penyantun, cantik,  berilmu duniawi dan ukhrawi, menjadikan Wan Azizah inspirasi kaum wanita, isteri dan juga ibu. Cerdik pandai  masih mengagungkan manusia bernama Rosmah sudah tentu hilang separuh dari akal bistari. Sudah terang lagi bersuluh, kerakusan Rosmah memusnahkan takhta perdana menteri. Mana munkin kita mendidik anak-anak supaya jadi seperti Rosmah. Ibu mana yang sanggup melihat anak-anak perempuan yang sudah tua-tua bangka masih mengerbang rambut macam hantu dalam hutan.


Ibu mana yang sanggup melihat anak-anak perempuan mengikis harta suami sampai licin. Bukan setakat harta suami, harta negara menjadikan si anak mewah berbelanja. Ibu mana yang sanggup membiarkan anak-anak perempuan berhias cantik untuk jadi tontonan awam sedangkan suami diluar dan didalamnya mati kelaparan. Bila tidak mendapat layanan, suami mula beraksi kucing. Pijak semut, semut tak mati. Habis manis, sepah dibuang, terburai badan, nyawa melayang dek angkara suami yang gelap mata.


Najib, Hishamuddin dan Zahid antara tiga menteri yang terlibat antara langsung ke atas insiden di Lahad Datu, Sabah. Latarbelakang masing-masing sudah jelas, mereka tidak layak memimpin keluarga, apatah lagi negara jauhsekali memimpin masyarakat setempat. Pihak ATM dan PDRM menjadi rugi mendapat menteri yang bukan lelaki.


Hanya pada Allah kita berdoa supaya kuasa mereka ditarik balik. Hanya pada Allah kita kembalikan rasa sedih, marah dan benci keatas tindak tanduk mereka yang lidahnya mbercabang tiga. Mereka sudah tidak relevan lagi untuk memerintah. Usia BN sudah cukup tua untuk dibersarakan dalam arena politik. Cukuplah sudah talian hayat anggota kerajaan disambung lagi sehingga mendapat gelaran warga emas. UMNO/BN sudah tua setua warna biru lambang dacing dunia yang tidak pernah adil.. 


Bertambah muak lagi jelek bila memandang bendera UMNO/BN yang dimudakan warna birunya. Jangan cuba memandai-mandai menukar warna bahkan sanggup menipu lagi kerana sesungguhnya pelanduk yang konon bijak selalu lupakan jerat. Jerat biarpun sudah berkarat sama sekali tidak pernah melupakan pelanduk. Jerat setia menanti, sampai masanya umno dijerutkan sampai hujung nyawa..


Al Fatihah pada yang pergi tidak kembali. Kita yang masih ada, jangan lupa tanggungjawab bersama.





No comments:

Post a Comment