Monday, April 22, 2013

Calon Pilihanraya

Masih dalam suasana meriah menanti hari mengundi. Negara ini hak mutlak orang seperti kami yang setia menanti. Terbanglah anak-anak bagaikan helang, mak setia menahan rasa dibumi tercinta. Terokalah dunia sejauhmana. Ramai lagi orang seperti mak tetap disini sampai hari tua. Pesan nenek moyang kita sematkan dihati selalu. Buatlah baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali. Hujan emas dinegeri orang, hujan batu dinegeri sendiri. 

Wahai anak-anakku,

Jangan membawa rasmi enau dalam belukar. Jangan diteladani hidup seperti kacang lupakan kulit dan jangan sekali-kali membawa diri seperti enggang dan pipit. Ikutlah rasmi padi. Kita menumpang dunia fana ini tidaklah lama. Paling lama pun setua Allahyarhamah Aishah Ghani. Pun begitu biarlah usia ini sampai hancur badan dikandung tanah, budi yang baik dikenang juga.


Berbalik kita pada calun pilihan untuk kita merayakan kemenangan nanti. Sudah jadi tradisi zaman siber memilih orang elit berpolitik. Ada nama, ada sarjana, ada modal hakiki dan segala macam bekal yang mereka ada dalam menyanyikan lagu, pilihlah aku!!


Wakil rakyat kitar semula pun ramai tapi biarlah yang kitar itu dijadikan barang baik bukan setakat tisu jamban. Dikalangan para doktor pun ramai tapi kena beringatlah jangan memilih doktor seperti Dr Mahathir. Lawyer mula bersepah dikalangan calun tapi jauhkanlah sama sekali  lawyer melayu seperti Zulkifli Nordin.Sudah terang lagi bersuluh wakil calun yang punya rekod jahat seperti Isa Samad, tidak sepatutnya mendapat tempat.


Senario berpolitik berlumba-lumba macam artis glamour. Lebih cantik Aishah dijadikan calun berbanding Noriah Kasnon. Nurul Izzah dan Rafizi merupakan calun berwibawa penggerak masa depan anak-muda. Nabi pun pesan nak tengok negara kena tengok anak muda tu macam mana. Kalau membanyakkan anak-anak muda tak habis sekolah seperti Najib, dimanjakan harta seperti Najib, maka punah ranah kehidupan seorang lelaki. Bila tulang belakang lembek, hawa ambil alih pentadbiran diri lelaki. Negara rugi, rakyat merana bertambah malu emak bapanya.


Memilih calun tak kira bangsa biarlah berlatar belakang mak bapa berugama. Pusat tuisyen Doremi merupakan pusat tuisyen tersohor disini. Pengasasnya guru-guru India yang fasih berbahasa Melayu. Tidak hairanlah kebanyakan pelajar dari pusat ini mendapat straight A's. Antara pesan guru India yang terkesan sampai pada emak bapak adalah seperti ini,


' Sebagai pelajar, disamping kamu belajar, tidak kira kamu berugama apa,  kamu kena sembahyang. Masing-masing dengan cara sembahyang masing-masing. Jangan sia-sia duit mak bapa kamu hanya kerana nak jadi pandai tapi tidak sembahyang. Berapa ramai orang diluar sana yang pandai-pandai tetapi jahat. Semuanya kerana tidak sembahyang. Tuhan pun tak ingat, macamana nak ingat mak bapa. Kamu jangan pentingkan diri sendiri'


Adakah Dr. Mahathir berani mengingatkan wakil rakyat  macamana nak tadbir negara kalau tidak sembahyang? Pernahkah Dr Mahathir menjadi imam?  Sebagai dr yang kepakarannya hanya satu arah, tok det hanya mengajar seperti Ali baba yang cuma diberi ilmu membuka gudang kekayaan tetapi tidak menutupnya dengan sujud tanda syukur. Tanda terima kasih menjadi pemimpin, jangan ada rakyatnya terbiar dikawasan bertanding. Membina rumah sendiri bagaikan saujana mata memandang, rakyat disekitar ada yang tidak lena bersengkang mata.. Berulang alik keluar negara, Mekah Al Mukarramah sudah seperti rumah kedua. Sepupu sepapat, adik kakak hidup merempat. Dalam harta abang ada hak untuk adik. Dalam harta orang kaya ada hak orang miskin. Dalam harta negara, ada hak rakyat jelata.


Dr. Hamdan calun PAS hanya lekat 1 penggal. Dr Hamdan pernah berucap, ' wakil rakyat bukan berjanji dengan rakyat tapi berjanji dengan Tuhan'. Beranikah Dr. Mahathir buat kenyataan seperti Dr Hamdan. Profesion sebagai dr swasta memang menjanjikan pulangan lumayan berbanding pendapatan menjadi wakil rakyat. Kabarnya dr Hamdan semakin hari semakin miskin. Satu penggal sudah cukup bagi Dr Hamdan belajar siapa sebenarnya wakil rakyat disisi Tuhan.


Begitu jugalah pada semua anggota kerajaan tidak kira pangkat apa yang disandang. Dari kelas bawah sampai ke kelas atasan, jangan berniat mencari kekayaan semasa menjadi anggota kerajaan. Ganjaran menanti nun dipenghujung sampai syurga.. Nak jadi kaya, nabi pun pesan kena berniaga. 9/10 rezeki adalah melalui berniaga.


Bagi calun melayu sudah pasti kita memilih yang lelaki itu berani ke depan menjadi imam. Tidak hanya selalu memilih menjadi makmum. Jangan sampai yang tidak langsung mendekati masjid. Wanita pula sudah tentu disamping dia bijak, dia juga mempunyai ciri-ciri keibuan yang tinggi.


Kita mendoakan calun terbaik pilihan rakyat. Tidak kira bangsa kita niat mengundi dengan lafaz Bismillah, aku mengundi kerana Allah. Bukan kerana Anwar Ibrahim, jauh sekali kerana Najib Razak.

Jom kita ubah.




1 comment: