Monday, May 30, 2011

Laksa Tomeh @ Laksa Tumis

Bahasa Kedah tumisnya jadi bahasa Tomeh. Tiada bezanya dengan ramuan laksa biasa. Cumanya bahan yang dikisar tidak direbus serentak bersama ikan. Ditumis terlebih dahulu.


Cili kering, belacan dan bawang kecil/besar di kisar bersama. Kemudian di tumis bahan2 itu sampai pecah minyak.

Masukkan isi ikan dan air tulang2 yang ditapis terlebih dahulu. Masukkan daun kesum, asam keping dan garam secukup. Kepekatan kuah bergantung pada isi ikan. Masak sehingga  sebati semua bahan dalam kuah laksa.  Bila kuah berlinang bernyala2 merahnya, jangan berlengah lagi untuk menjamu selera bersama topping laksa.

Pesan orang tua2 kalau boleh kuahnya jangan dicampur dengan sisa2 serpihan tulang. Tanda pembuatnya pemalas atau pun pengotor. Tips nak kenal asal usul menantulah sangat!

Zaman siber ni nak masak kuah tak payahlah nak kisar kepala ikan sekali. Zaman dulu mak susah2. Buat laksa ikan yang murah2. Ikan banyak tulang paling sedap. Sayangnya nak perisi ikan ambil masa lama sangat.

Kalau boleh ambil isi2 ikan saja. Al maklumlah orang sekarang dah bajet mahal. Tak mainlah nak bagi anak2 makan di campur isi dan kepala sekali. Makan kepala mematikan otak. Sunnah pun berpesan jangan makan kepala ikan, kelak pelupa sebelum tua. Biarkan anak2 makan yang enak2,  lemak berkrim di sukai ramai.

Top up laksa macam biasa. Ada yang suka selom, timun, bawang besar...ada yang minat nenas atau pucuk janggus, pucuk putat. Ada yang ala2 pekan sukakan salad. Ada pula yang tak suka masam sangat. Ada yang minat masam didarat. Jadi pastikan ada limau nipis. Tak kira dari negeri mana asal usulnya, bahan utama tetap  sama kena ada laksa.

Terima qaseh pada pembuat asal Laksa Tomeh. Kekandaku Puan Johariah. Jasamu dikenang sepanjang zaman. Pahala hidangan laksa tumis  mengalir bagaikan air sungai dalam syuga. Sukar menemui rasa tumisnya yang luar biasa.

Selamat mencuba.Resipi warisan penambat hati peminat laksa sejati.


No comments:

Post a Comment