Tuesday, May 3, 2011

Selasa oh Selasa

Hari ni rupanya Selasa. Mati2 aku ingat semalam hari Selasa. Selesa sungguh memikirkan tentang Selasa. Padahal hari Selasa hari lengang. Hari yang banyak kedai tak buka. Entah apa gerangan ramai yang menyimpan kepercayaan serong tentang Selasa.



Sejak akhir2 ini aku semakin pelupa. Banyak benda yang lupa. Sampaikan nak menyebut satu2 perkataan pun masih tercari2 dalam kepala. Unsur2 ketuaan sedang menjelma. Padan mak tak suka makan kepala ikan. Apatah lagi organ dalaman. Memang mak tak suka. Tak pernah nampak mak jamah. Ternyata semua itu membawa kelupaan yang nyata. Mak cerdas cergas rohani dan jasmani. Sukar dicari ganti pada kelebihanmu wahai ibuku sayang. Al Fatihah!

Mujur anak2ku yang sedang dewasa juga tidak minat nak makan hati. Memang jarang masak kari kepala ikan. Nak makan limpa jauh sekali. Jangan tidak ada juga yang suka perut dan paru. Itu pun sekali sekala. Maknya yang tak dapat lari dari memamah kepala kembung sampai lumat. Sup dan kari kepala ikan punya la minat dan akhirnya....tua yang sebelum tua yang sebenarnya sudah jadi pelupa.

Since yesterday was Monday....should i delete my last post? I don't think so...why should i ? Mum's always in me everyday and everynight. So what!! Everyday is my Tuesday.

Bukan ada orang kisah pun aku nak tulis apa, hari apa dan untuk apa. Tapi aku kena kisah. Aku kena kisah sebab kisah ku ini akan tinggal jadi sejarah. Kisah yang ditulis kerana Allah. Peninggalan buat anak2 cucu. Sebagai azimat jadikan pedoman. Pusaka mak hanya tulisan.

Andai mak semakin lupa...macam mana jadinya nanti. Aku mengingatkan diri sendiri untuk kembali bermuhasabah diri yang macam nak  mati. Memang memikirkan mati itu sunat tapi aku belum nak mati lagi. Takut juga kalau cepat sangat dah nak nyanyuk. Mencari jalan tak nak menambahkan lupa yang sesungguhnya lupa tu dari setan. Suka ganggu masa solat hingga melupakan bacaan yang keberapa rakaat. Akhirnya aku buat kesimpulan walaupun lupa itu dari setan tapi sesungguhnya Allah mengizinkan pada setan untuk aku melupakan. Aku ditakluk setan??

Ciss bedebah kau wahai setan2 sekelian. Pantang maut sebelum ajal.

Tanggungjawab sendiri memulihkan lupa. Ada selawat mencegah lupa. Ada vitamin yang menguatkan minda. Ada segalanya untuk dicegah sebelum parah. Apa pun caranya, hamba sedang berusaha. Seorang jahil yang sedang berguru bersama persekitaran alam ciptaan Tuhan.

Al Fatihah buat guru2ku yang masih hidup
Ada yang sudah bersemadi.

' Tuesdays with morrie ' build up my memories.
Just like me and my tuesday light up my way.
Monday and thursday seems to be kind in anyway
Saturday and Sunday are too good to be free
Wednesday is forgiveness to all
and of coz Friday is the day
Rise and falls on friday
Friday is the boss
Friday is the best
Friday made me sad
Friday made me cry
Friday is the day
i lost my father
and i thank Q god
U took him on Friday
The greatest day that is Friday
how can i forget
the love that i had
the love that we shared
the love that we spread
and down to earth i
Thank You Allah















No comments:

Post a Comment