Monday, May 2, 2011

Bersamamu Selasa...

Kembali bersua di pagi Selasa. Alhamdulillah...hari ni anak ke 2 mak sudah masuk alam dewasa berusia genap 22 tahun.


Happy Birthday sayang! Di mata mak anak2 mak seperti tak pernah membesar. Biarpun usia kita kian bertambah namun cinta kita tak pernah layu. Masih seperti dahulu. Kesegaran cinta seperti kanak2. Tak pernah tua rasanya dijiwa. Semakin membara membakar sukma. Bersama Selasa, ku himpun segala rasa cinta dihati. Kenangan melahirkanmu wahai anakku masih terbayang diruang mata.

Anakku sayang...lahirmu tidak melengkapi tempuh bulan kebiasaan sembilan bulan sepuluh hari. Membawamu bersama kenangan pilu dihati. Betapa susah untuk melupakan segalanya. Bagaikan menyentap nyawaku ini bila doktor mengatakan peluang untuk kita untuk hidup hanya limapuluh limapuluh. Sudah dijanjikan mengandungkan mu hanya tujuh bulan lantaran itu bermulalah satu episod duka nestapa disepanjang jalan diari kenangan. Pukul satu pagi mak dan anak bertarung nyawa untuk kembali  mengharung dunia fana.

Takdir penentu segalanya. Anakku selamat lahir ke alam dunia. Syukur pada Allah. Sebulan lamanya berendam airmata selama mana anakku ditempatkan dalam incubator. Hancur luluh memandangmu yang di selimuti wayar sana sini. Masih ada parut kekal di sudut dahi itu. Luka didahimu nampak berdarah, sedih luka dihatiku tiada siapa yang tahu hanya Allah.

Allah selamatkan kita sayang! Bersyukur banyak2 wahai anak mak. Selagi hayat dikandung badan, jangan dilupa perintah Tuhan. Bagaimana nabi cintakan umat, begitu jua kasihnya ibu pada anak2. Nabi tak minta apa2 ganjaran pada umatnya bahkan disimpan syafaatnya untuk kita umat Muhammad. Tanda cintakan nabi, banyakkan berselawat pagi dan petang. Peninggalan pesan imam Ghazali banyakkan berselawat dihari Selasa.

Tanda kasih ibu hanya anak2 saja yang tahu. Mencintai tidak pernah mengenal batas usia dan waktu. Cinta membangkitkan  keberanian dalam dada. Cinta menghimpun rasa berlapang dada di setiap ketika. Lantas  orang berani itu bukan tandanya berani melawan. Tanda orang berani  sebenarnya berada dalam jiwa yang tenang. 

Alhamdulillah anak mak sememangnya berjiwa pahlawan, Tenang dan diam dalam apa saja keadaan lebih2 lagi bila keadaan kian mendesak. Sentiasa mengukir senyuman. Adakala mak tak sanggup melihat kesabaran mu yang tinggi  namun apalah  daya mak. Itu tandanya Izzat Farhan anak lelaki. Perwira harapan bangsa. Harapan mak satu masa nanti anak mak menjadi insan berjaya dimata manusia, mulia didunia bahagia di akhirat. Ingatlah dihati selalu yang kita tetap hina dimata Allah. Sematkan diqalbu siapa kita disisi Allah. Hanya hamba yang dihantar kedunia memikul amanah. Berlumba2 mengumpul pahala. Menempah syurga alangkah indah.

Selasaku sungguh bermakna kali ini. Hari nostalgia yang terpahat dihati. Bersama Selasa ini, happy birthday sekali lagi. Terindahnya hari Selasa ini hari Qaseh yang tidak pernah mati biarpun sudah lama ibuku bersemadi. Nenekmu yang setia menemani kita dengan air tangannya yang istimewa. Khasidah kueh tradisi melayu menjadi kegemaranmu wahai anakku.

Tiada ungkapan indah selain dari ucapan selamat hari lahir buat Izzat yang jauh dimata namun dihati sentiasa ada. Bayangmu ada dimana2. Ku pandang kiri ku pandang kanan, anak2 seperti menemaniku saban waktu.  Subhanallah...alangkah indah hidup ini bila mendapat cinta yang padat...kebahagiaanku dapat berabad2.

Lebih bermakna lagi nampaknya Selasaku kali ini. 

Based on true story. The best medicine i found. " Tuesdays with Morrie " is a gift to you and me...and everyone to explore the meaning of  LOVE.

Selamat membaca " tuesdays with morrie "




No comments:

Post a Comment