Saturday, July 27, 2013

Fasa Pengampunan

Masing-masing berlumba-lumba mencari keuntungan bila tiba bulan Ramadhan, bulan sabar. Nun diluar sana banyak tawaran istimewa sempena menyambut kedatangan Ramadhan. Promosi harga dikatakan runtuh padahal hanya runtuh diatas kertas. Ada yang muncul jadi usahawan segera Ramadan. Berlipat ganda keuntungan diraih. Para peniaga senyum sampai ketelinga. Masih belum puas mencari dalam kehidupan biarpun Ramadan datang menyapa, mengundang bertarawih sepanjang malam dibulan Ramadhan.

Apa sebenarnya yang kita cari sempena Ramadhan.

Bagi yang sedang meniti usia senja hanya pengampunan yang kita tagihkan. Tidak henti memohon ampun. Terbayang dimata jasa ayah bonda.Kita yang tinggal sedang berada dalam fasa keampunan bulan Ramadan.. Fasa ujian dalam hidup sudah kita lalui. Biarpun sengsara jiwa namun tetap bersyukur diatas kekuatan yang Allah beri.

Sebelum sampai usia subsidi, mudah-mudahan masih berkesempatan memohon keampunan, memohon sihat walafiat,kekal dalam takwa serta memohon kebahagiaan dari dunia sampai akhirat. Pengalaman pahit itulah ubat, pengalaman manis simpan jadi kenangan. Semua yang dilalui menjadikan kita siapa pada hari ini. Benar seperti kata tazkirah semalam,

' Dimanakah kelebihan seseorang? Kelebihan seseorang bukan pada apa yang dia miliki tetapi kelebihan sebenar terletak pada apa dia beri. Apa yang dimiliki akan kita tinggalkan namun apa yang sudah diberi itu akan kekal setelah mati ' SubhanAllah!!

Kelebihan seorang ibu hanya memberi dan terus memberi.Ibu hanya tahu memberi tidak pernah menerima. Tidak terjangka pun apa yang akan diterima. Hanya setelah dia hilang dari dunia, anak-anak berlumba-lumba untuk memberi. Setelah menyedari segala sudah tidak bermakna bila usia merangkak tua.

Kita dihidupkan lagi untuk menjadi bukti. Bukti dihidupkan lagi ini tidaklah sia-sia ibu melahirkan.  Selagi dihidupkan dengan berbuat baik terus sampai pahala berkongsi dengan ayah bonda.

Lipat gandakan usaha untuk fasa ketiga memohon dibebaskan dari api neraka.Dijauhkan azab pedih dari api neraka jahanam. Selamatkanlah bahtera merdeka agar ayah bonda senyum ria disana. Anak-anakmu sedang berjuang mempertahankan kedudukan tertinggi buat ayah bonda disana.

Segala usaha giat dijalankan demi meraih cinta Allah. Jangan sampai diusia-usia subsidi masih tercari-cari dihidupkan lagi untuk siapa dan akan kemana.Semasa dilahirkan kita menangis sedang yang lain gembira dengan kehadiran kita diatas dunia. Biarlah mati kita ditangisi atas pemergian abadi. Mudah-mudahan kita sudah cukup bersedia berehat disana setelah berpenat didunia fana.


No comments:

Post a Comment