Saturday, July 20, 2013

Tazkirah Ramadhan

Selesai solat Isya' diadakan tazkirah ringkas sebelum solat tarawih. Dalam melayani halua telinga mendengar tazkirah, ada juga yang merungut jemu mendengar tazkirah. Bagai tak sempat-sempat nak bertarawih. Masing-masing punya cita rasa sendiri. Ada yang suka mendengar tazkirah tidak kurang yang menolak tazkirah. Apapun aku yang jahil ni suka sekali sebab peluang untuk hadir bersama di masjid bukan selalu. Sudah kita niat iktikaf dalam masjid andai terlentuk semasa tazkirah pun sudah dikira pahala.


Pak Imam mengambil kesempatan menegur jemaah  membawa anak-anak yang masih kecil. Berlari-lari ketika solat, ada yang sampai naik diatas mimbar. Suasana riuh rendah menjadikan semua tidak selesa.. Ada yang nampak tidur nyenyak disisi bapa  ketika bapa sedang solat.


Aduhaii lah sayang ! ! Dimanakah ibu pada kanak-kanak kecil , berkeliaran, berkejar-kejaran didalam masjid. Bukankah setia dirumah menguruskan anak-anak yang belum mumaiyiz ini sudah dihitung pahala berganda. Pahala menguruskan amanah Allah bersama pahala setimpal sang suami berjemaah dimasjid. Masakan kesemua kanak-kanak kecil ini sudah kematian ibu.


Wahai anak perempuan, cucu perempuan dan yang bernama perempuan. Tidak dinafikan kalian semua sudah bijak pandai dalam dunia akhir zaman. Sepandai pandai perempuan, jangan sampai lebih sudu dari kuah. Biarpun suami tidak daya nak menegur, tidak jadi jantan dalam membuat keputusan tapi hakikatnya lu pikirlah sendiri. Jaga air muka suami.  Bila sudah ditegur Pak Imam, keesokannya ramai yang merajuk. Tidak terkecuali suami pula marahkan Pak Imam Janganlah berasa bangga suami sanggup mengikut telunjuk sampai dalam masjid.


Perempuan sekarang terlebih mengada-ngada. Bila suami sudah bersama sampai kebilik bersalin, sudah dikira hak mutlak si hawa membuat perhitungan. Sisuami yang bangang tu pun merasakan isteri itu segala-gala baginya. Isteri  sanggup berkorban setengah mati melahirkan zuriatnya. Padahal dia lupa. melihat isteri seksa melahirkan, tidak terbayangkah bagaimana ibumu  melahirkan kalian.


Konon cerdiklah sangat bila asyik tersenyum simpul menatap ipad ketika Imam sedang tazkirah. Sudah-sudahlah nak menunjuk pandai dirumah Allah, wahai perempuan. Teknologi  nano tu semua kalau tidak dengan izin Allah tidak akan berlaku. Mensyukuri nikmat diberi itu  yang pasti. Tidak ada yang lebih berharga dari panggilan Ilahi. Ada juga anak-anak perempuan yang baru baligh siap bermain selambut dalam saf ketika Pak Imam sedang tazkirah.Mak disebelah, menegur pun tidak. Macam ni punya mak pun ada ke?


Aduhaiilah perempuan. Hilang kejantanan lelaki bila dapat bini begini. Padanlah dunia dipenuhi anak-anak pondan. Mesej dari alam tanda lelaki bencikan perempuan lalu mereka rela bujang sampai tua.


Sempena Ramadhan mulia, renung-renungkanlah dalam diri sendiri. Aku mengingatkan diri, mengingatkan anak-anak cucu nanti jangan pentingkan diri sendiri. Beramal dan beribadat bukan sekadar tunduk menyembah Allah dalam masjid bahkan diluar masjid, masing-masing kita mempunyai misi berbeza dalam mencapai visi yang satu.


Harapan pada anak-anak lelaki. Jadilah jantan sejati. Berani buat keputusan. Nak ke tak nak, keputusan lelaki muktamad. Susah sangatkah bagi lelaki menerangkan pada isteri, duduk saja dirumah. Anak-anak kan masih kecil. Nak melentur isteru biarlah dari rebung. Bila sudah jadi buluh, kaduk mula naik junjung. tidak hairanlan semua under control.Bukan seronok pun dapat suami bila pijak semut, semut pun tak mati.


Ramadhan kali ini membara rasa jiwa melihat keangkuhan perempuan. Tidak takut dan tidak gentar diusia tua begini berani buat berani tanggung. Peduli apa aku, pada emak yang tidak tahu mengajar anak.
' Kalau rasa nak sangat main selambut, balik saja ke rumah. Orang  nak dengar tazkirah'


Benar sekali pesan orang tua-tua. Sayangkan anak tangan-tangankan, sayangkan isteri tinggal-tinggalkan.





No comments:

Post a Comment