Sunday, July 7, 2013

Selamat Datang Sayangku Ramadhan

Kita sibuk menghias rumah andai ada tamu  ditentukan datang bertandang. Tidak lupa menyediakan hidangan bila tiba waktu makan. Memuliakan tetamu menjadi tuntutan bila meletakkan Islam is the way of life seperti mana hadis yang ditinggalkan pada umat Muhammad s.a.w.

Dari Abu Hurairah r.a katanya:Rasulullah s.a.w bersabda:,

Sesiapa yang beriman dengan Allah dan hari kiamat, maka janganlah dia menyakiti tetangganya. Dan sesiapa yang beriman dengan Allah dan hari kiamat, hendaklah dia memuliakan tetamunya. Dan sesiapa yang beriman dengan Allah dan hari kiamat, maka hendaklah dia berkata yang baik atau diam.

Setahun sekali dia pasti datang bertamu. Kita yang menanti belum tentu ada untuk bersama-sama dia kali ini. Setelah kita melalui hari-hari bersama hari Jumaat, penghulu segala hari. Tiba masa kita membuka tirai menanti penghulu segala bulan datang berkunjung.

Semakin menghitung hari, semakin malas menjadi-jadi. Malas bangun malam, malas mengaji, malas masak-memasak dan malas yang entah apa-apa menjadikan hamba malas beramal. Rajuk apakah dihati sampai menyiksa bayang sendiri.

Apapun berlapang dada dengan kemalasan ini. Berbaik sangka tanda malas ini tanda dalam rehat sementara. Teruja menanti Ramadhan dalam debaran. Seperti menantikan yang dikunjung tidak tiba. Aduhaii Ramadhan, mampukah hamba menyusuri bersama malam-malamMu itu. Malam penuh syahdu. Malam pengampunan, malam penuh barakah, malam dinanti-nanti, diangkat bersama airmata Qaseh. Berlinangan...berlinangan selalu...sebagai bulan yang merintih, merintih dalam qalbu. 

Syahdunya Ramadhan kali ini, Ahlan wa sahlan Ya Ramadhan,

Bersama doa mengiring menyambutmu wahai Ramadhan,

“Ya Allah, aku berlindung denganMu daripada dukacita dan rasa sedih; aku berlindung denganMu daripada lemah dan malas; aku berlindung denganMu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung denganMu daripada bebanan hutang dan penindasan orang.”




No comments:

Post a Comment