Sunday, December 13, 2009

Bermulanya disini....

Bila dengar bos berucap...masing2 rasa terhina.

Kita kena dengar disudut positif. Bos always right sebab dia dah jadi bos. Dia boleh cakap apa saja ketika dia di atas.

Jadikan suntikan semangat...kalau kita nak anak2 kita berjaya didunia dan diakhirat...cakap pun kita kena berlapik. Hidup ini seperti roda.

Terkenang kembali pada bos yang mendabik dada.

Bercerita dengan megah macamana dia boleh masuk universiti...alahai bos...macamlah bos sorang ja yang masuk U...patutnya bos kena cerita macamana susahnya nak sampai kesini...ayat itu lebih baik nadanya. Kesian juga lihat bos seperti ini yang dok syok sendiri.

Biarkanlah....namapun bos...Lamanya bos berucap.

Tanpa bos sedar ada anak buahnya yang dibawah lebih hebat dalam soal memberi pendidikan.

Ke enam2 anaknya masuk universiti....pendek kata anak2nya ada di mana2 saja. Jepun,Korea, New Zealand, UK, German.

Apa petua sarjan bela anak2 sampai berjaya macam tu.

' Apa pun kita kena jaga yang sulong betul2. Biar dia jadi contoh baik pada adik2 dia. Kepala dah elok, gerabak senang nak ikut. Silapnya orang sekarang ni saya tengok suka lebihkan yang no 2 atau dengan yang bongsu. Tak kira abang atau kakak itulah permulaan pada pendidikan yang baik'

Ternyata ilmu itu membuahkan hasil bagi yang mahu mengutipnya dari hanya seorang sarjan yang sudah bersara.

Bos apa ada???

Bos punya kelebihan dengan nama. Nama Bos Darussalam.

" Saya suka nama tuan, lain dari yang lain....tandatangan tuan pun hebat...tentu ada maknaa'

' Betul tu...saya dulu amat tak suka nama saya...malu dengan kawan2 masa di U dulu...nama gah macam negara Brunei Darussalam....tapi sekarang tak lagi...saya berterima kasih pada ayah saya yang memilih nama hebat ni...tandatangan??? Memang ada makna...cantuman nama saya dan isteri...dia segalanya bagi saya sebab saya tak pernah bercinta...saya cinta selepas kawin'

Masing2 punya seni tersendiri...bila mengenalinya dengan lebih dekat ada kelebihan juga pada bos ini...manusialah kata kan...mana ada sempurna!

Sedih juga bila bos bertukar....penggantinya anak pak manap...yang penuh misteri.

Tak faham dari mana mulanya terbit permusuhan ini, tup2 bos lama dan bos baru seperti anjing dengan kucing.

No comments:

Post a Comment