Wednesday, December 2, 2009

Oh Nonaku Azizah...

' Putih kulit mu pandang tak jemu...manis senyummu...mulia hatimu....'

Aku tujukan khas buat idolaku Wan Azizah...perjuangan seorang wanita tulin di zaman ini yang sukar dicari ganti.

Sepuluh tahun dulu orang hanya mengenali beliau sebagai isteri timbalan perdana menteri..tak pernah sekalipun kita dengar dia berucap di sana sini...sekadar menemani suami dimajlis2 rasmi.

Bila suaminya di pecat..jadi banduan tahanan...dia bangkit bangun berjuang...bersama anak2 yang masih kecil...dengan ditemani rakan2 setia,sokongan ibu bapa dan doa suami...dia mengembara dari satu negeri ke satu negeri...berceramah pagi petang..siang malam silih berganti meraih simpati dan menuntut keadilan.

Samada suaminya bersalah atau tidak...bukan kita jadi penentu...itu urusan dia dengan Tuhan...apapun sekurang2nya dia telah menerima hukuman didunia diatas kesilapannya kata seorang tuan guru...berjabat salam dengan wanita yang bukan muhrim juga satu kesalahan kata tok guru itu lagi.

Apa yang menyentuh hati ini adalah perjuangan seorang isteri...dari tak pandai berkata2 sesuai dengan kerjayanya yang hanya doktor mata..kini dia petah berkata2...wanita dinilai dengan kebolehannya mengacuankan anak2...Nurul Izzah yang sedang meniti dewasa mampu menjadi pelajar cemerlang ketika keluarga dilanda musibah.

Contohilah wanita bertudung sopan ini...tak perlulah berpurdah litup sebagai penanda aras wanita tulin...bila wanita mula berkorban..dia umpama singa di rimba.

No comments:

Post a Comment