Tuesday, December 1, 2009

Kain Batik Panjang

Hari ni hari Selasa...hari kenangan silam...untuk mengingatkan aku tentang mati.

Ramai yang lupa tentang kepentingan kain batik panjang...arwah ibu mertuaku paling gemar memakai baik panjang...dirumah dia sentiasa selesa berbatik panjang.

Bila bapa mertuaku meninggal dunia...aku lihat betapa pentingnya keperluan kain batik panjang...aku kagum melihat segala berjalan lancar dengan adanya batik2 panjang.

Nak buat tirai nak buat serba serbi lebih mudah dengan adanya batik panjang apatah lagi nak menutupi jenazah.

aku mengingat diri aku dan diri kawan2ku supaya jangan kita lupa pada batik panjang

aku mula mengumpul tanpa tujuan sekadar memang minat pada batik panjang...tiap kali memandang ibu mertuaku berbatik panjang...terselit rasa dihati...begitu anggunnya wanita itu tapi mampukah aku berbatik panjang saban hari.

Tiba satu pagi Selasa...aku kembali sedar aku perlukan batik panjang...Alhamdulillah walaupun tak sehebat ibu mertuaku tapi aku mampu menyediakan segala kemudahan untuk keperluan di hari kematian ibundaku sayang.

No comments:

Post a Comment