Thursday, February 11, 2010

Modal beli akal

' Awang anak yang jujur dan lurus. Bimbang anaknya tidak boleh berdikari bila besar nanti. ibu Awang bercadang mendewasakan Awang sebelum ibu dipanggil pulang mengadap Ilahi.

' Awang!!...ambil duit 20 sen ni, belikan akal untuk mak. Selagi tak jumpa akal, Awang jangan balik rumah...mak bekalkan makanan dan minuman untuk Awang bila lapar dahaga. Ingat Awang!! Jangan balik selagi Awang tak jumpa akal.'

Berjalanlah Awang keluar rumah mencari akal untuk dibeli...kesana kemari Awang berjalan masih juga tidak bertemu orang yang menjual akal. Jauhnya perjalanan sehingga Awang sendiri tak pasti dimana dia berada. Bila penat Awang berhenti menikmati bekalan ibu kesayangan. Sedihnya Awang masih tak jumpa akal yang nak dibeli untuk mak.

Begitulah Awang...hari berganti hari, yang tinggal cuma bekalan minum untuk Awang. Bertanya pada yang lalu hanya diketawakan orang pada soalannya itu. Ketika Awang sedang hampa tak jumpa2 akal yang nak dibeli, lalu seorang peminta sedekah yang haus dan lapar.

' Maaf pakcik, duit ini amanah mak saya minta belikan akal, saya sendiri pun lapar cuma ada air untuk minum.'

' Kasihankanlah pacik yang lapar nak...kalau ibu mu tahu pakcik lebih memerlukan makanan tentu dia setuju anak sedekahkan duit itu pada pakcik.'

Zaman dulu2 duit dua puluh sen sudah cukup untuk belanja sehingga kenyang.

Berfikir Awang tentang kelembutan dan kebaikan Ibunya, Awang pun bersetuju.

' Ambillah pakcik..betul juga kata pakcik, mak tentu tak marah, saya sedekahkan demi pakcik yang lapar.'

' Terima kasih nak...pakcik doakan anak bertemu akal untuk ibumu.'

Awang masih ingat pesan mak;

'jangan balik selagi tak jumpa akal'

Anak muda yang lurus ini harus meneruskan hidup untuk mencari akal buat ibunya. Akhirnya Awang diterima bekerja menjadi gembala lembu. Bekerjalah Awang disini dengan taat sehingga disayangi oleh tuan punya ladang. Sudah banyak upah yang Awang simpan buat bekal dia membeli akal.

Sebagai tanda terima kasih tuannya menghadiahkan Awang sepasang lembu untuk Awang.
Lembu Awang membiak dengan banyak sekali sehingga Awang menjadi gembala ternama yang baik hati, jujur dan amanah.

Hari demi hari Awang semakin kaya, hasil pergaulan dan rakan niaga minda Awang terbuka luas menjadi insan bijaksana dan berharta. Awang mula teringatkan ibunya dan faham maksud
tersirat pada permintaan ibu kesayangan. Tibalah masa untuk awang pulang menghadiahkan akal pemberian ibu.

Sayangnya ibu Awang telah lama pergi...dia seolah2 merasakan hidupnya tak akan lama untuk menemani Awang. Ibu Awang sanggup berpisah dengan anaknya demi melihat Awang jadi manusia berdikari.

Awang tidak pernah kesal..Siapalah Awang hari ini tanpa ibu.....Awang membina masjid atas nama ibunya untuk digunakan oleh penduduk kampung...setiap kebajikan Awang tak pernah lupa menghadiahkan pahala khusus buat ibunya.'

Begitulah kisah penglipur lara Awang, diceritakan oleh ibuku sayang.

Moral of the story;

Kelebihan pada sedekah walaupun hanya sekeping roti. Kita ingat kita susah...ada ramai lagi yang susah. Nak bersedekah usah bimbang pada jumlah...yang penting ikhlas. Bila dah kaya usah dilupa pada yang sengsara...berzakat menambah subur harta yang ada...doa dari orang miskin apatah lagi doa dari ibu menjadikan Awang insan yang berakal, berilmu, beriman dan beramal soleh.

Teringat juga pada kisah arwah sarjan Rahman tentang kelebihan sedekah.

' saya ingat lagi ketika itu lepas sembahyang jemaah dimasjid...ada pusingan tabung derma. Saya cuma ada sepuluh ringgit saja dalam dompet. Nak belanja sebelum gaji. Dalam hati saya tekad juga nak derma. Biarlah...habis duit saya dalam dompet. Lepas sembahyang saya balik kerumah...adik saya dan keluarganya datang. Bila balik adik saya salam dengan saya bersama duit seratus ringgit....Alhamdullillah....saya yakin benar pada kelebihan sedekah yang Allah gandakan sepuluh kali buat kita.'

Al Fatihah buat Arwah2 yang pergi dulu meninggalkan kita.

No comments:

Post a Comment