Sunday, February 21, 2010

Pendengar setia

' Sudah sekian lama aku jadi pendengar yang setia. Berulang2kali dimainkan segala yang tersimpan. Ada cerita ceria, duka nestapa penglipur lara. Tidak kurang juga beralun irama kisah cinta yang tiada kesudahannya. Sampai masa segala rasa inginku kongsi bersama dimaya ini.'

Yang tidak pernah tua dalam diri kita adalah suara. Walaupun berkurun tidak bersua namun suara kekal serupa sampai bila2.

Kita munkin lupa pada raut wajah ayu yang manja bila sudah dimamah usia...mana munkin manusia luput lupa pada suara yang mesra.

Suara2 juga yang membuat ramai manusia bermuram durja, merasa tidak selesa, rimas disini sana gara2 gangguan suara.

Belajarlah memiliki suara yang lunak didengar anak2...bijak melantunkan nada...berdiam tanda marah...bukan berleter ungkit mengungkit sehingga menimbulkan rasa jemu dan marah lalu ujud pelbagai kerenah biadab akibat bahang yang ditimbulkan dari gerak suara.

Bermula suara tangisan pada tanda kelahiran dan berakhirnya hidup manusia bila sudah tidak bersuara lagi. Hanya tangisan yang mengiringi jika ada, pada yang menyayangi perjalanan hidup yang pernah dilalui bersama.

Segala2nya bermula dengan suara yang berada didalam rumah.

Lain pula jadinya bila cinta yang lahir atas dasar saling percaya dan saling mengerti, tanpa bersuara atau tanpa kata2 adalah tidak perlu sama sekali.

No comments:

Post a Comment