Friday, February 26, 2010

Hakim yang bijaksana

Mak atau ibu atau Umi atau mama ke tak kira mummy, itulah panggilan pada yang berdarjat Bonda, darjat paling istimewa.

Mak dulu2 macam mak sitanggang. Bila mak sudah mula marah, anak boleh tukar jadi batu dengan izin Allah sebab mak dulu2 masin liurnya. Doa ibu yang anak2 dambakan sebab doa ibu doa ikhlas. Doa ibu masin. Doa bonda seperti bonda si tanggang tiada hijabnya dengan Allah.

Berkata hanya benar, bercakap cuma yang perlu. Tidak berkata yang sia2 jauh sekali mengumpat mengata.

Mak sekarang bercakap memanjang. Ungkit2 mengungkit memang kepakaran konon dia yang terbaik dalam membela. Bukan saja nak paksa diiktiraf oleh suami bahkan pengiktirafan anak2 paling utama.

Anak2 dah besar panjang boleh jadi hakim, yang mana baik yang mana buruk. Hakim yang bijaksana tak terus jatuh hukum. Setelah menimbang dan meneliti segala hujah dengan adil dan saksama, hakim kena jujur dengan sendiri. Kenapa dia bertaraf hakim. Kalaulah tak kerana kewujudan kedua2 pihak mana munkin hakim menjadi orang terpilih.

Paling tidak tak munkin hakim lahir kemuka dunia tanpa cinta mak dan bapa anugerah Allah yang Maha Esa.

Belajar memelihara lidah, mengawal nafsu dan mengawal diri dari condong dengan nyata pada mana2 yang tertuduh agar tidak mengeruhkan suasana, sehingga menyentuh perasaan lalu memudarkan suasana.

Bila anak2 mula menghargai pada kelahiran dan kedudukan, sudah pasti anak2 menjadi wira kebanggaan keluarga, aset utama pada bangsa dan ugama.

Akan muncul semula bakal2 ibu yang masin liurnya...akan lahir bapa2 yang mesra alam tapi menggerunkan sekali sekala.

Kita tak dapat nak ubah orang lain apatah lagi nak ubah cara orang dewasa..apa kata kita ubah diri kita sendiri lalu terciptalah hakim yang arif dan bijaksana.

Jauhi peribadi lalang.

Aku mengingatkan diriku dan anak cucu tentang kelebihan peribadi orang terdahulu.

No comments:

Post a Comment