Wednesday, February 10, 2010

Terkenang-kenang...

Bila menulis tentang kerabu tembikai, hati terkenang pada kisah2 silam zaman kanak2 bila tiba bulan puasa.

Orang dulu2 tak pernah memaksa anak2 berpuasa. Puasa pun tak apa tak puasa pun ikut suka. Apa yang pasti waktu berbuka dilarang sama sekali untuk berbuka bersama. Tawaf lah berapa kali pun langsung tidak peduli. Sampainya hati !!. Bagi yang tak mampu menahan rasa gelora berbuka, masing2 turut berpuasa khususnya anak2 buahku yang baik2 belaka. Bagiku saat berbuka memang menyakitkan rasa.

Malunya bila memikirkan betapa liatnya aku dengan puasa. Waktu sahur pasti bangun nak sahur bersama kerabu tembikai dengan telur masin. Kalau tak benda2 tu memang tak ada untuk besok pagi. Puasa belum tentu, ikut keadaan, kalau lauk habis terpaksa berpuasa. Nak tunggu mak masak lambat lagi jawabnya mak nak ke dapur.

Kelebihan orang tua memang tiada tolok bandingnya. Mereka punya kuasa luar biasa untuk mempengaruhi anak2 tanpa mengeluarkan sepatah kata. Hasilnya kita kembali ke fitrah asal manusia memang dijadikan baik dan untuk berbuat baik.

Diusia2 emas ini sepatutnya puasa sudah jadi amalan biasa. Bukan saja yang wajib dilaksana dengan mudah bahkan yang sunat2 seperti puasa 6 syawal. puasa sunat Rejab Syaaban, Isnin Kamis dan banyak lagi puasa2 sunat yang dituntut termasuk hari2 biasa juga sentiasa ada keinginan untuk hidup dengan berpuasa bagi menokok tambah pahala dan menampung2 dosa.

Sesungguhnya dengan berpuasa dapat menundukkan segala kehendak rasa, mengabdikan diri sepenuh hati.

Orang sekarang lebih2 lagi yang bijak pandai diusia2 remaja sudah bijak melaksanakan puasa2 sunat bila berkesempatan. Memang puasa diet paling mujarab tapi yang lebih sayu hati ini, ada yang berpuasa demi menjimatkan belanja, sanggup menahan lapar dahaga. Sama2lah kita berpuasa dalam mencari keredhaan Allah. Yang mahalnya markah puasa hanya Allah yang tentukan sebab puasa hak paling istimewa bagi Allah.

Bagi yang sudah berkeluarga, anak2 kecil sudah dilatih berpuasa. Alhamdulillah...tapi ingat usah dipaksa2...biarkan anak2 berpuasa dengan rela....take their own sweet time...teringat pada satu tragedi bila anak merayu2 untuk berbuka lalu ibu memujuk2;

' jangan buka lagi. Tunggu dulu...takpun tidur dulu...nanti dah sampai masa mak kejutkan'

Akhirnya anak itu terus tidur sampai tak bangun2 lagi. Memanglah sudah sampai masa dan ajalnya tetapi sebab dan asbabnya membawa kesalan pada ibu entah sampai bila.Apalah dosa kanak2 sehingga kita nak sangat mereka memenuhi tempuh orang2 baligh berpuasa.

Children learn what they see. Mak bapa berpuasa dengan taat, berterawih saban malam, mana munkin anak2 melupakan itu semua.

Terkenang-kenang pada kisah2 lalu sememangnya menyentuh Qalbu.

No comments:

Post a Comment