Thursday, February 4, 2010

Cahayamata Muhammad

Hari ini catatan khusus untuk anak2 yatim.


Akhbar sibuk memperlihatkan gambaran anak2 yatim yang diperalatkan untuk mengutip derma menjana sekolah masing2.


Sebelum kita pandang rendah pada perilaku mereka, bertanyalah pada diri sendiri apa sumbangan kita pada anak2 yatim.


Kemana gerangan datuk nenek mereka, saudara mara terdekat yang tampil bersatu untuk anak2 ini menumpang teduh.


Hubungan kekeluargaan semakin rapuh lalu terbiar kanak2 ini seperti yang ada dijalanan.


Nak salah siapa? Salah ustaz? Salah pengetua? salahlah siapa yang kita nak salah akhirnya jawapan ada pada diri kita sendiri.


Nabi pun anak yatim, dimusuhi keluarga terdekat, sahabat2 yang pada mulanya jahil itulah yang akhirnya bangkit berjuang bersama menegakkan Islam.


Pandanglah dengan mata hati disetiap kejadian yang ada. Mata yang memandang berat lagi malu yang anak2 yatim tu pikul, telinga mendengar, telinga anak2 yatim jadi tuli dengan penghinaan dan cemuhan, mulut kita berkata yang sia2, lalu lidah anak2 yatim jadi kelu tak berdaya melawan.


Dimana agaknya orang2 melayu yang beriman seperti Abdul Rahman bin Auf yang digelar saudagar Tuhan...apakah masih menjadi Abdul Ka'bah.


Bukanlah yatim itu semata2 tiada ayah dan ibu, yatim yang hakiki itu bila kita tidak beriman dan berilmu. Beramal itu ehsan paling utama memupuk iman dalam Islam.


Melangkah masuk ke 'rumah penyayang'. Hati tersentuh pada persekitaran rapi bersih dan penuh dengan puji2an pada Yang Maha Agung. Rasa terpaut untuk menyelami perjuangan orang2 melayu disini. Dibukakan tabir hari ini perjuangan mereka mengikut acuan tersendiri. Membina jatidiri seperti diam2 ubi. Menjana ekonomi kukuh orang2 melayu tanpa disedari oleh satu lagi kelompok orang2 melayu yang sedang bermaharajalela menjaja kekukuhan ekonomi milik semua bangsa, yang sedang bersukaria, bermegah2 dengan kehebatan duniawi.


Mereka berniaga seperti Maniam, mereka bersih macam orang putih, akidah mantap seperti perjuangan nabi. Mereka adalah orang2 melayu yang menumpang disudut cuma. Berniaga cara diam2 bimbang dikesan oleh orang2 melayu yang berlagak macam yahudi, yang bimbang pada kebangkitan bangsa sendiri. Takut sungguh mereka pada golongan ini adanya, bimbang pada kebolehan orang2 melayu khususnya anak2 melayu kalau2 benar bijak berniaga, mampu berdikari. Memang dah jadi dasar kerajaan melayu agaknya orang melayu tak boleh pandai dan pantang mereka kalau ada terlebih pandai.


Qaseh bonda mendoakan satu hari akan muncul insan2 seperti Abdul Rahman bin Auf, Saad bin Rabi' dan ramai lagi saudagar2 Tuhan bangun menjadi pembela anak2 yatim.


Sepintas buat renungan paling simbolik pada sumbangan alat2 permainan dari anak2 Palestin kepada mangsa2 di Haiti.


Sesungguhnya rakyat Palestin rela mati syahid.


Hati ini selalu bertanya, kemana hilangnya anak2 yatim India dan Cina. Tak nampak dimata. Melihat banglo Cina didiami ramai generasi, rumah2 orang India sarat dengan isi rumah sedang rumah orang2 melayu seperti tiada berpenghuni.


Anak2ku sayang, jangan sekali2 memandang rendah pada anak2 yatim yang berkeliaran dijalanan. mereka juga tidak berdaya melawan arus seperti kita. Jika tak berdaya menderma doakan mereka ditemukan insan seperti Abdul Rahman Bin Auf penyelamat cahaya Muhammad.


Ameen.


Salam Qaseh Bonda.

No comments:

Post a Comment