Monday, November 9, 2009

Alqamah...ramai giler

Ada sejarah pada cerita Tuan DO... semasa muda merampas isteri orang, jauh dibawa lari tanpa restu ayahbonda...hiduplah Tuan DO dalam serba tak kena.

Semua mengajar kita perkahwinan ikatan suci perlu dipadukan dengan sokongan orang tua...sedalam mana pun kapalmu tenggelam pasti akan ada pertolongan Tuhan berkat redha ibu bapa.

Orang tua2 pun berpesan...jangan buang tunggul...kawinlah semau mu asal mampu dan adil...usah dibuang tunggul lama...kelak tak jumpa bahagia...biarpun gembira nampaknya dimata, hati tertanya2 bila kan ketemu CINTA.

Nenek2 zaman dulu kala pernah berpesan...jangan sekali2 bagi perempuan2 itu bekerja...biar jadi suri rumah sahaja...orang perempuan ni katanya bukan boleh bagi cerdik sangat...bila dah celek mata???

Mereka rasa dunia dah milik mereka sedang kaum Adam ni sekadar nak beri benih.
Benar juga telahan orang tua2 dahulu kala.

Memang benar pun...bila wanita punya kuasa, lihat sahaja apa yang terjadi pada pengetua kita.

Wanita memang hebat serba serbi...malah kerja2 yang orang lelaki buat...wanita lebih baik lagi bila diberi tanggungjawab...kadang2 mereka lupa pada tanggungjawab semula jadi...
Pendek kata memang tip top komitmen orang perempuan....sayangnya dek kerana diselimuti sifat Hawa jadilah kaum2 hawa semakin liar hawa nafsunya...tak dapat dibendung lagi bila wanita ingin menguasai serba serbi.

Biar zaman serba canggih...ibu tetap ibu dalam melaksanakan tanggungjawabnya sebagai ibu....cukuplah kita ibarat permaisuri...bila raja pun wanita nak jadi lalu lahirlah generasi2 tidak bertamaddun hasil kealpaan ibu2 moden...yang sudah tidak punya masa berpantun seloka bersama anak2 yang lahir kononya hasil CINTA.

Serah saja pada PERMATA yang menjadi ejen iblis untuk melahirkan anak2 kecil yang dapat meneroka kepintaran yang luar biasa...
Sedang roh mereka belum bersedia menerima ajaran sesat yang dimainkan secara perang saraf...sebelum nak hantar anak2 bagi cerdik...ibu2 kena renung kembali apa yang mak2 kita dah bagi sehingga kita berjaya hari ini...adakah cukup cerdik kita dalam mengimbangi ilmu duniawi dan ukhrawi.

Bila anak2 mula menagih kasih pada dadah dan segala macam budaya yang tidak terkawal ini...ibu2 kena meraih kasih anak2 dengan kembali mula mengaji...mengaji Quran pun kalau tak tahu dan tak lancar...masih sempat belajar untuk membuktikan pada anak2 yang ibunya bersedia untuk belajar semula apa yang ditinggalkan sekian lama.

' Katakanlah Al Quran itu adalah petunjuk dan penawar'
( Surah Al Fussilat : 44 )

Usah dipersoalkan kerja2 bapa...masing2 ada bahagiannya untuk ditanya...masing2 memikul amanah yang akan dijawab bila jumpa Tuhan nanti.

Sebelum ramai dan ramai lagi yang jadi mangsa seperti adik Sarah...bapa2 pun kena berani menegur para isteri...hak mu paling utama adalah ibumu jadi kenapa mesti takut pada isteri???
Jangan jadikan dirimu seperti Alqamah...

' Orang yang menunjuk kebaikan pada kita adalah sahabat yang baik dan orang yang menunjukkan kesalahan pada kita adalah sahabat paling baik'

No comments:

Post a Comment