Saturday, November 14, 2009

Kepala Ilmu Orang Melayu

Aku suka bangat bercerita pasal nama. Aku yakin benar pada nama dan kekuatan yang ada dalam nama.

Melihat nama orang Indonesia beralun2 dan adakalanya melambangkan bunga dan mentafsirkan alam sampai jadi haru biru nak menyebutnya.

Berbanding dengan bangsa melayu yang ada kelebihan dalam menamakan anak. Bangsa melayu cukup sinonim dalam menamakan anak mengikut Sirah. Mengikut sejarah para ambiyak. Sayang semakin hari semakin pupus nama-nama hebat.

Harimau mati meninggalkan belang. Manusia mati meninggalkan nama.
Nama hebat seperti nama para para sahabat baginda Rasullullah hanya tinggal menjadi ukiran nama masjid seperti masjid seperti masjid saiyidana Abu Bakar, Osman, Omar dan Ali.

Betapa orang-orang dulu menamakan anak Isa, Musa, Daud, Sulaiman, Yunus, Zakaria dan ramai lagi mengikut nama 25 nabi terbukti meninggalkan kesan pada penama.

Dinamakan anak seperti, Siti Khadijah, Aishah, Fatimah, Zainab, Siti Hajar dan ramai lagi nama-nama indah peninggalan zaman baginda penghulu segala nabi.

Kembalikanlah nama Ali, Omar, Fatimah, Khadijah dan seumpamanya bagi mengangkat semula darjat orang melayu dengan mengambil berkat nama-nama pejuang sejarah Islam. Lambang kekuatan bagi mengalahkan tentera iblis dan syaitan sekuat nama seperti nama Umar r.a.

Anak-anak zaman siber  sedang berperang..bukan dengan musuh yang nyata tapi kekal berada dalam diri manusia. Meyusuri pembuluh darah.Bertopengkan badan dan nyawa. tidak nampak dimata bertakhta dihati.

Bila nama Umar di sebut pasti menggerunkan bagi yang mengenali siapakah itu Umar.

Bertanya pada hati, apakah nama kita, atau bapa kita atau nama datuk dan nenek kita ada terdapat dalam sirah junjungan.

Jika ada, benar sungguh mereka orang terdahulu antara orang  mengaji.

Jangan ditunggu lagi wahai anak cucuku sayang. Kembalikanlah nama hebat pada yang hak.

No comments:

Post a Comment