Thursday, November 12, 2009

Apa ada pada nama.

Siti Sari satu lagi nama indah untuk diceritakan.

Terpaut pada nama laluku tanyakan asal usulnya pada tuan empunya diri...

Dia pun seronok menceritakan:

' Aku yang bawah2 ni kira okla jugak dapat nama ni..tapi kesian kat abang aku yang sorang tu...Bapa aku namanya Saad,mak aku pulak nama Jam...abang aku pulak nama menet...kami gelak riuh rendah..engkau orang jangan gelak...aku serius ni...tu sebab kalau kau tanya bab jam dengan saat di tambah pulak ngan menet aku rasa nak marah...kami gelak lagi..bapak aku suka sangat dengan cerita dulu2... nama cerita tu Sam N Delila.. dia menamakan anak2nya macam tu jugak...kesiannya kat abangku yang nama N... nama dia seperti tergantung2 satu huruf saja...abang aku ni kira pandailah juga jadi dia minta kerja dah banyak tapi satu pun tak lekat...kecewa hampanya dia...last2 dia dapat tahu sebab orang ingat dia isi nama tak lengkap sebab di borang hanya N bin Saad...akhirnya dia ke pendaftaran jadikan N @___. Begitulah cerita Siti Sari perihal bapanya yang unik itu...kami yang bawah2 ni ada macam2 siti..katanya abangnya yang nama menet tu pun unik juga...biarlah keunikan itu habis disini saja sebab yang aku kenal hanya Siti Sari '

Siti Sari indah pada nama...sayangnya kini dia memili hidup bermadu.  Tergamak meninggalkan anak2 demi mengejar cintanya pada si Awang padahal hakikat cinta bukan penyatuan dua badan atau dua nama. Cinta berpadu bukan pada jasad tapi penyatuan pada jiwa, Paduannya cinta dek kerana mesra. Berhati tulus dan murni berpadu kekal hingga mati. Paduan dua jiwa dalam satu hati.

Ada yang lebih unik bila  mencantumkan nama anak2 dengan isteri atau suami, sehingga tak membawa makna apa2 bahkan menyusahkan anak2 bila nak periksa. Orang dah boleh mula jawab soalan pertama anak itu masih belum habis mengisikan ruang nama.


Ada yang diberi nama lain di sebut pun lain jadinya.

No comments:

Post a Comment